spot_img
spot_img

Majlis Peguam Malaysia dakwa SPRM telah melanggar batas kuasanya

spot_img

KUALA LUMPUR, 7 April — Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dikatakan telah melampaui kuasa di bawah undang-undangnya apabila mengeluarkan pandangan kepada ketua hakim negara berhubung dakwaan pelanggaran kod etika oleh hakim perbicaraan dalam kes SRC Datuk Seri Najib Razak. Kenyataan itu dikeluarkan oleh 14 bekas presiden Majlis Peguam Malaysia (Malaysian Bar) berkata hari ini.

Bekas presiden Majlis Peguam Malaysia yang namanya tidak disebut, berkata SPRM sebenarnya tidak mempunyai kuasa untuk menyiasat atau membuat sebarang siasatan sama ada hakim telah melanggar kod etika, kerana kuasanya terhad kepada hanya menyiasat dakwaan rasuah. Perkara ini jelas termaktub dalam Akta SPRM.

“SPRM tidak mempunyai sebarang kuasa atau bidang kuasa untuk menyiasat, apatah lagi membuat penemuan atau melihat dakwaan konflik kepentingan dalam perkara mahkamah dan pelanggaran etika kehakiman,” kata bekas presiden Badan Peguam Malaysia dalam satu kenyataan di sini. .

- Advertisement -

Kenyataan itu dibuat berikutan laporan yang dikatakan “kebocoran” surat SPRM Februari ini kepada ketua hakim negara, di mana SPRM kononnya membuat “penemuan” atau “pandangan” bahawa hakim bicara SRC telah melanggar Kod Etika Hakim.

Tetapi bekas presiden Majlis Peguam Malaysia dengan tegas berkata SPRM telah melampaui kuasa mereka di bawah Akta SPRM dengan penemuan tersebut, mengatakan bahawa hanya badan kehakiman mempunyai kuasa ke atas perkara seperti sama ada terdapat pelanggaran etika kehakiman.

“Ini merupakan pelanggaran serius oleh SPRM terhadap kuasa dan bidang kuasa mereka di bawah Akta pentadbiran mereka.

- Advertisement -

“Surat SPRM itu membabitkan isu yang bukan dalam bidang kuasa mahupun kompetensi SPRM. Adalah jelas bahawa SPRM tidak boleh membuat siasatan atau membuat pandangan atau memutuskan perkara yang berada di luar bidang kuasa mereka, apatah lagi perkara tersebut berada dalam bidang kuasa Badan Kehakiman,” kata bekas presiden Peguam Malaysia itu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img