spot_img
spot_img

Grab dapat jadi Digital Bank di Singapura

spot_img

SINGAPURA (4 Dis): Syarikat Grab penyedia perkhidmatan pengangkutan Asia Tenggara dengan Singtel dan syarikat platform internet Sea Ltd masing-masing memperoleh lesen untuk bank digital pertama di Singapura, dalam rombakan perbankan terbesar di negara itu dalam dua dekad.

Penggalakkan Singapura kepada pemain baru termasuk Ant Group, sekutu Alibaba Group dan sebuah konsortium yang terdiri daripada Greenland Financial Holding Group dari China hadir sebagai pengawal selia Asia memanfaatkan syarikat teknologi untuk menggegarkan pasaran konvensional mereka.

Kriteria Singapura, yang merangkumi kawalan tempatan dan modal berbayar S $ 1.5 bilion (US $ 1.13 bilion) untuk perbankan digital yang penuh, lebih ketat daripada saingan kewangan utamanya iaitu Hong Kong, yang telah mengeluarkan lapan lesen digital.

- Advertisement -

“Bank digital perlu bersaing dengan persekitaran ekonomi yang tidak menentu, kadar faedah yang rendah dan tanggapan kompetitif dari bank-bank sedia ada dan syarikat-syarikat perkhidmatan kewangan lain,” kata Wong Nai Seng, rakan kongsi di Deloitte, yang bekerja di bank pusat Singapura selama 17 tahun.

Monetary Authority of Singapore (MAS) menjangkakan bank digital akan mula beroperasi pada awal 2022, setelah memenuhi syarat-syarat yang diperlukan Singapura, salah satu pusat kewangan teratas di dunia, dan pusat utama Asia Tenggara.

“Kami mengharapkan mereka berkembang bersama bank-bank yang berkuasa dan meningkatkan barisan industri dalam memberikan perkhidmatan kewangan yang berkualiti, terutama untuk perniagaan dan individu yang tidak dilayani oleh bank-bank konvensional sekarang,” kata Ravi Menon, pengarah urusan Penguasa Monetari Singapura (MAS).

- Advertisement -

MAS, yang merupakan bank pusat Singapura, sebelum ini menyenarai pendek 14 daripada 21 permohonan yang diterima pada 31 Disember tahun lalu.

Penganalisis mengatakan perkembangan itu tidak akan memberi kesan serius kepada bank-bank konvensional besar seperti DBS Group Holdings, Oversea-Chinese Banking Corp dan United Overseas Bank, yang telah banyak melabur dalam teknologi.

Pemegang lesen dapat menggunakan kesempatan ini sebagai langkah untuk berkembang ke pasar Asia Tenggara yang lebih besar.

Titan berteknologi Asia Tenggara

Usaha Grab dan Sea memenangi lesen bank digital penuh. Ini membolehkan mereka mengambil deposit dan menawarkan perkhidmatan kepada pelanggan runcit dan korporat di sesebuah negara, di mana sebahagian besar penduduknya yang berjumlah 5.7 juta sudah mempunyai akaun bank.

Operasi mereka pada mulanya akan terbatas berbanding bank konvensional yang sedia ada kerana mereka membina model dan proses perniagaan baru sebelum secara beransur-ansur berfungsi sepenuhnya.

Grab, syarikat teknologi digital di Asia Tenggara dengan nilai lebih dari AS $ 15 bilion yang disokong oleh Softbank Group Corp, akan memegang 60% dalam usahanya bergabung dengan Singtel. Grab telah berkembang dari operator aplikasi penghantaran makanan menjadi kedai sehenti untuk perjalanan, penghantaran makanan, pembayaran dan insurans.

Pada taklimat media secara maya pada hari Jumaat semalam, kedua-dua firma menyatakan konsortium akan menambah sekitar 200 peranan pada akhir tahun 2021.

“Singapura adalah pintu masuk ke Asia Tenggara. Pemenang hari ini juga akan mencari lesen bank digital yang akan datang di Malaysia dan Filipina untuk mewujudkan pusat kuasa serantau untuk menyatukan fintech dan gaya hidup bersama,” kata Varun Mittal, ketua perniagaan fintech pasaran baru muncul di konsultan EY.

Saham Sea yang disenaraikan di AS, yang terlibat dalam e-dagang, permainan dalam talian dan pembayaran digital, meningkat 5.6% pada hari Jumaat. Ditubuhkan pada tahun 2009 oleh pengusaha kelahiran China, Forrest Li, yang menjadi warganegara Singapura, Sea menawarkan nilai pasaran US $ 90 bilion.

Li, ketua dan CEO kumpulan Sea mengatakan bahawa lesen itu memberi peluang kepada firma untuk memenuhi keperluan kewangan “segmen yang tidak dilayan” seperti pengguna muda, perniagaan kecil dan sederhana di Singapura.

Ant dan konsortium korporat Greenland, pemenang lesen perbankan borong digital, dapat memanfaatkan perniagaan kecil dan sederhana. Saham Alibaba naik 0.6%.

MAS mengatakan apabila kedua-dua mereka bergabung dan membentuk bank  digital diperkenalkan sebagai percubaan (pilot), pihaknya dapat memberikan lebih banyak lesen kemudian. Sebelumnya, ia telah menawarkan hingga tiga lesen digital bank.

Ia mengatakan pada hari Jumaat semalam bahawa ia telah mempertimbangkan kesan pandemik Covid-19 terhadap rancangan perniagaan pemohon.

(US $ 1 = 1.3329 dolar Singapura)

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img