spot_img
spot_img

Anwar pertahan kenyataannya menerima permohonan maaf Najib, namun ada beri reaksi negatif

spot_img

Anwar Ibrahim dengan tegas mempertahankan kenyataannya yang mengalu-alukan permohonan maaf daripada Najib Razak berhubung kes 1MDB. Perdana Menteri berkata adalah tidak adil untuk menyerang pemimpin yang dipenjarakan itu seorang semata-mata berhubung skandal 1MDB, di mana sebelum ini menjadi ‘senjata utama’ kempen Pakatan Harapan (PH) untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional sejak enam tahun lalu, bermula dari PRU14.

Anwar berkata pada reaksi balasnya terhadap permohonan maaf Najib minggu lalu – di mana bekas perdana menteri itu masih mempertahankan dirinya tidak mengaku bersalah terhadap wang berbilion dolar dalam pemindahan haram. Kes 1MDB telah mencetuskan salah satu skandal rasuah terbesar di dunia – di mana semua kesalahan diletakkan di atas bahu Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Najib Razak.

Anwar menyoal tindakan sesetengah pihak yang memberi komen negatif di atas reaksi positif beliau kepada Najib.

- Advertisement -

“Saya perdana menteri, saya bapa negara,” katanya ketika berucap di Perak semalam.

“Lelaki ni (Najib) cakap sesuatu, awak nak saya buat apa? Saya kata kita sambut baik.

“Oh, (mereka menjadi) marah! Apa ini! Perangai apa ini? Orang macam mana?” tegas Anwar.

- Advertisement -

Pada 24 Oktober baru-baru ini, Najib dalam permohonan maaf yang dibacakan oleh anak sulungnya Nizar berkata, beliau bertanggungjawab terhadap skandal yang berlaku di bawah pengawasannya sebagai perdana menteri dan menteri kewangan.

Najib bagaimanapun tetap mempertahankan dirinya tidak bersalah berhubung pemindahan wang berskala besar daripada 1MDB.

“Untuk dipertanggungjawabkan secara sah bagi sesuatu yang saya tidak mulakan atau tidak mengetahuinya, adalah tidak adil kepada saya, dan saya berharap dan berdoa agar proses kehakiman akan memihak kepada saya dan membuktikan saya tidak bersalah,” kata kenyataannya.

Keputusan kes itu akan diumumkan di mahkamah minggu ini sama ada beliau perlu membela diri dalam kes lain berkaitan 1MDB kerana pengubahan wang haram dan rasuah atau digugurkan.

Anwar berada di bawah tekanan daripada penyokong setia Najib, ahli keluarga dan Umno – parti yang penting untuk kestabilan kerajaannya. Pihak-pihak tersebut mahu membebaskan Najib dengan mengesyorkan pengampunan penuh diraja, sama seperti yang diberikan kepada Anwar sendiri pada 2018 atas saranan perdana menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bagaimanapun, Najib yang sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun kerana menyelewengkan RM42 juta dana SRC International, hanya diberikan pengampunan separa dalam bentuk pengurangan hukuman daripada 12 tahun kepada enam tahun dan denda daripada RM210 juta kepada RM50 juta.

Ramai pemimpin Umno juga berang dengan pendedahan bahawa terdapat tambahan pengampunan separa di mana bekas Agong, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah, telah menitahkan Najib menjalani hukuman yang diringankan di bawah tahanan rumah.

Najib kini merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi pada Julai lalu, yang menolak dakwaan mengenai kewujudan tambahan diraja sebagai “hearsay” atau khabar angin.

Anwar semalam melancarkan serangan biasa terhadap mereka yang mengkritiknya kerana mengalu-alukan permohonan maaf Najib, menuduh mereka mengabaikan orang lain yang telah “mencuri berbilion ringgit”

“Apabila (mereka) menyerang, mereka hanya menyerang seorang sahaja.

“Tidak adil untuk menyerang (hanya) seorang. Yang menyerang telah merompak lebih daripada itu,” kata Anwar.

Anwar dikritik antara lain oleh bekas ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), badan yang menjadi pusat siasatan yang membawa kepada sabitan dan pemenjaraan Najib pada 2022.

Latheefa Koya mengambil tindakan terhadap perdana menteri, berkata beliau “tiada urusan dan tiada kuasa” untuk membuat komen sedemikian.

“Oleh kerana Najib mengekalkan tidak bersalah, penerimaan Anwar membenarkan jenayah itu. Ia memberanikan mereka yang korup, memperolok-olokkan mahkamah, melemahkan SPRM.

“Adakah ini mukadimah untuk membebaskan Najib dalam tahanan rumah?” soal Latheefa yang dipetik dari MalaysiaNow.

Peguam Rafique Rashid menyuarakan sentimennya dengan berkata Anwar, sebagai perdana menteri, harus memihak kepada jutaan rakyat Malaysia yang marah dengan skandal 1MDB yang telah memakan tabung negara dan menyebabkan beberapa siri cukai baharu dikenakan ke atas rakyat.

“Semua orang berhak membidas Najib Razak dan setiap orang juga berhak memberitahu kerajaan supaya tidak menerima permohonan maaf itu.

“Bagaimana perdana menteri boleh berkata dalam masa 24 jam, ‘Ya, kami mengalu-alukannya’? Ini sangat tidak bijak keluar (kenyataan) daripada perdana menteri,” kata Rafique kepada MalaysiaNow.

Permohonan maaf Najib dan kenyataan Anwar telah mencetuskan limpahan komen di media sosial khususnya penyokong PH.

“Jika permohonan maafnya diterima dan boleh dimaafkan, kami boleh menerima dan memaafkan setiap banduan di negara ini dan membebaskan semua banduan,” tulis Alfred Adaikalaraj.

“Ia tidak lebih daripada satu lagi cubaan kurang ajar untuk menipu rakyat Malaysia sekali lagi. Dia tidak bertaubat daripada semua alasannya yang mementingkan diri sendiri, dia tetap tidak bertaubat!” kata Ch’ng Kim Hock.

“Kenyataan anda menunjukkan bahawa anda tidak mempunyai kecekapan untuk memimpin negara sehingga terjerumus dalam penipuan rakyat biasa dan firma asing. Saya harap anda tidak akan kembali sebagai perdana menteri lagi,” kata Muhammad Hazim.

Bekas ahli parlimen DAP Tony Pua, yang bersama timbalan presiden PKR Rafizi Ramli adalah antara pemimpin PH yang lantang lantang bersuara menentang Najib semasa kemuncak skandal 1MDB, menulis catatan penuh sindiran berhubung desakan bekas perdana menteri itu bahawa beliau tidak bersalah walaupun permohonan maafnya.

“Saya tidak bertanggungjawab memecat timbalan PM saya untuk menutup 1MDB,” kata Pua, merujuk kepada pemecatan Muhyiddin Yassin, yang telah menuntut penjelasan daripada Najib sejurus selepas skandal itu terbongkar.

“Saya tidak bertanggungjawab untuk memecat peguam negara untuk menutup 1MDB. Saya tidak bertanggungjawab untuk memecat ketua SPRM dan ketua Cawangan Khas untuk menutup 1MDB. Saya tidak bertanggungjawab untuk memasang stooge sebagai pengerusi PAC untuk menutup 1MDB.

“Saya tidak bertanggungjawab untuk AS$27 juta berlian merah jambu 22 karat yang dibeli isteri cantik saya (dan berjuta-juta lagi barang kemas dan barang mewah). (Di manakah ia tersembunyi?)” Pua menulis di Facebook, merujuk kepada barang kemas yang didakwa Najib adalah pemberian seorang putera UAE kepada isterinya Rosmah Mansor.

Pua menyambung:

“Saya tidak bertanggungjawab mengeluarkan surat jaminan kerajaan RM3 bilion rahsia untuk menaikkan bon untuk 1MDB. Saya tidak bertanggungjawab membayar yuran pemerasan kepada Goldman Sachs untuk menaikkan bon untuk 1MDB.

“Saya tidak bertanggungjawab untuk merundingkan perjanjian harga super berat sebelah dengan syarikat China untuk menutup hutang 1MDB.

“Saya tidak bertanggungjawab untuk mengejar dan menganiaya pemberi maklumat 1MDB untuk menutup 1MDB,” katanya merujuk kepada usaha untuk menggagalkan siasatan 1MDB.

“Saya sudah membayar harga politik saya. Tidak adil bagi saya untuk bertanggungjawab secara sah untuk mana-mana perkara di atas. Saya cuma perlu mengatakan saya minta maaf kerana menjadi PM Malaysia yang paling bodoh dan paling lambat, kerana mempercayai pihak yang salah yang menipu rakyat Malaysia dengan berpuluh bilion ringgit.

“Saya tidak sepatutnya duduk di penjara, walaupun saya mendapat manfaat yang besar daripada pemberian 1MDB, dalam bentuk wang tunai dan barangan. Ia bukan salah saya. Sungguh.”

Sementara itu, sebuah portal yang dikendalikan oleh wartawan Britain, Claire Rewcastle Brown, yang juga aktif melaporkan pendedahan 1MDB, mengkritik kenyataan Anwar.

“Itu bukan permohonan maaf, ia hanyalah satu lagi penafian. Anwar sepatutnya tidak menerimanya atas sebab itu dan begitu juga mahkamah yang sepatutnya bebas,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img