spot_img
spot_img

BN tubuh sekolah politik bagi persediaan PRU16

spot_img

PETALING JAYA: Barisan Nasional (BN) akan membuka sekolah politik di Janda Baik, dekat Bentong, Pahang, untuk melatih anak muda yang dikenal pasti berpotensi menjadi pemimpin parti dan calon masa depan pada pilihan raya umum ke-16.

Pengerusi BN Ahmad Zahid Hamidi berkata sekolah itu, yang akan ditubuhkan di bawah Kader dan Majlis Latihan Umno, akan menyediakan latihan dalam pelbagai teori dan amalan kepimpinan, laporan dipetik dari Bernama.

Zahid berkata ini telah diputuskan oleh Majlis Tertinggi parti dua bulan lalu dan idea itu kini dalam peringkat persediaan.

- Advertisement -

Beliau berkata menteri besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail akan memberikan butiran lanjut kemudian.

“Saya berharap pendekatan baharu ini akan dilaksanakan di seluruh negara, dengan Wan Rosdy menerajui inisiatif itu, bersama-sama pemimpin sekolah politik.

“Ia akan menyediakan latihan di Institut Latihan Memperkasa Ummah (ILMU) di Janda Baik,” katanya selepas merasmikan konvensyen BN Pahang di Temerloh hari ini.

- Advertisement -

Zahid yang juga timbalan perdana menteri berkata calon akan dikenal pasti oleh pengerusi BN negeri masing-masing.

Prestasi mereka akan dinilai semasa kehadiran mereka di sekolah politik.

“Kami akan menilai siapa yang berpotensi memenangi kerusi tertentu, penerimaan pengundi dan kesukaan pengundi,” katanya.

Terdahulu, dalam ucapannya, Zahid berkata usaha mencari pemimpin perlu dimulakan awal.

“Jangan mencari pemidato yang baik; sebaliknya cari mereka yang benar-benar boleh berkhidmat kepada rakyat kerana BN dan Umno bukanlah parti bermusim yang hanya muncul semasa pilihan raya,” katanya.

Zahid juga mengingatkan parti komponen BN bahawa 52% pengundi adalah muda dan usaha perlu dilakukan untuk memikat mereka.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img