spot_img
spot_img

Apple & Goldman Sachs didenda Kerajaan AS

spot_img

NEW YOK, 24 Okt — Kerajaan Amerika Syarikat mendenda syarikat Apple dan syarikat kewangan Goldman Sachs berjumlah AS$89 juta pada hari Rabu (semalam), dengan dakwaan syarikat tersebut memperdaya pengguna kad kredit pembuat iPhone itu.

Perkhidmatan pelanggan yang gagal dan salah maklumat telah menjejaskan ratusan ribu pengguna Apple Card, yang dilancarkan dengan kerjasama perbankan AS itu pada 2019, kata Biro Perlindungan Kewangan Pengguna (CFPB – Consumer Financial Protection Bureau).

Apple gagal menghantar puluhan ribu pertikaian atau rungutan pelanggan mengenai transaksi kad kredit kepada Goldman Sachs, dan apabila ia berlaku, bank itu tidak mematuhi keperluan undang-undang persekutuan untuk menyiasat tuntutan-tuntutan itu, kata biro tersebut.

- Advertisement -

Biro itu juga berkata Apple dan Goldman Sachs mengelirukan pembeli tentang mendapatkan pelan pembayaran tanpa faedah secara automatik apabila membayar peranti Apple dengan kad itu, menyebabkan orang ramai secara tidak dijangka membayar hutang itu.

“Apple dan Goldman Sachs secara haram mengetepikan kewajipan undang-undang mereka untuk pengguna Kad Apple,” kata Pengarah CFPB Rohit Chopra dalam satu kenyataan.

“Syarikat Teknologi Besar dan firma Wall Street yang besar tidak seharusnya berkelakuan seolah-olah mereka dikecualikan daripada undang-undang persekutuan.”

- Advertisement -

Chopra menambah bahawa biro itu melarang Goldman Sachs daripada menawarkan kad kredit pengguna baharu melainkan ia boleh menunjukkan bahawa mereka akan mematuhi undang-undang.

CFPB mengkritik Apple dan Goldman kerana melancarkan Kad Apple “walaupun amaran pihak ketiga kepada Goldman bahawa sistem perkhidmatan pelanggan Kad Apple tidak bersedia kerana isu teknologi.”

Akibatnya, pelanggan Apple Card terpaksa menunggu lama untuk bayaran balik dan ada yang melihat skor kredit mereka terjejas, menurut biro itu.

“Kami bekerja dengan gigih untuk menangani cabaran teknologi dan operasi tertentu yang kami alami selepas pelancaran dan telah mengendalikannya dengan pelanggan yang terjejas,” kata jurucakap Goldman Sachs sebagai respons kepada pertanyaan AFP.

Jurucakap Apple memberitahu AFP bahawa “apabila mengetahui tentang isu tidak disengajakan ini beberapa tahun lalu, Apple bekerjasama rapat dengan Goldman Sachs untuk menanganinya dengan cepat dan membantu pelanggan yang terkesan.”

“Walaupun kami sangat tidak bersetuju dengan pencirian CFPB terhadap tingkah laku Apple, kami telah menyelaraskan dengan mereka dalam satu perjanjian.”

CFPB mengarahkan Goldman Sachs membayar sekurang-kurangnya AS$19.8 juta pampasan dan denda AS$45 juta, manakala Apple dikenakan denda AS$25 juta.

 

 

Sumber — AFP

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img