Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

RM antara 10 matawang berprestasi terbaik dunia

spot_img

KUALA LUMPUR, 23 Sept — Ringgit naik ke paras tertinggi dalam 30 bulan pada 4.1815 berbanding dolar AS pada hari Jumaat (semalam) untuk mengakhiri minggu ini sebagai mata wang berprestasi terbaik dunia apabila ia naik ke atas pemotongan kadar faedah besar Rizab Persekutuan AS yang tidak dijangka yang mencetuskan gelombang untuk pasaran di seluruh dunia.

Mata wang Malaysia melonjak ke paras tertinggi berbanding dolar AS sejak Mac 2022 selepas pemotongan kadar 50 mata asas di AS yang melebihi ramalan awal, meneruskan peningkatan positif yang bermula pada Januari tahun ini.

Setakat tahun ini, ringgit telah memperoleh semula lebih 11 peratus daripada nilainya berbanding dolar AS.

- Advertisement -

Apakah yang mendorong ringgit naik?

Peningkatan terbaharu ini kebanyakannya disebabkan oleh pemotongan kadar dasar Rizab Persekutuan Amerika Syarikat tetapi ringgit telah mengukuh berbanding dolar sejak Januari tahun ini, yang penganalisis mengaitkan keyakinan pelabur yang semakin meningkat dalam ekonomi Malaysia apabila pelaburan asing memacu permintaan terhadap mata wang itu.

Pembaharuan fiskal yang termasuk penstrukturan semula subsidi diesel boleh memberi jaminan tentang komitmen kerajaan untuk mengecilkan defisitnya manakala pelan tindakan ekonomi utama seperti Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga dan Pelan Induk Perindustrian baharu telah meningkatkan aliran masuk ke dalam syarikat tempatan.

- Advertisement -

Dana global mencurah hampir setengah bilion ringgit dalam saham Malaysia setakat Ogos tahun ini, lapor Bloomberg bulan lepas.

Beberapa penganalisis juga mengaitkan prestasi kukuh mata wang itu dengan kepimpinan politik yang stabil, kerana Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim telah berjaya meredakan kebimbangan bahawa kerajaan gabungan parti politiknya mengekalkan keutuhan sehingga hari ini.

Kerajaan yang stabil bermakna pelabur tidak perlu bimbang tentang gangguan kepada dasar dan projek semasa mereka merancang pelaburan mereka.

Adakah ringgit juga menunjukkan prestasi yang lebih baik berbanding mata wang lain?

Prestasi Ringgit telah mengejutkan penganalisis memandangkan ia adalah antara mata wang yang mencatatkan prestasi buruk pada 2023. Namun, Bank Negara Malaysia mengekalkan kejatuhan ringgit tahun lepas tidak menggambarkan kekuatan sebenar ekonomi Malaysia, dan ia meramalkan bahawa mata wang itu akan bertambah baik menjelang tahun ini.

Ringgit Malaysia telah menunjukkan prestasi yang baik berbanding sekumpulan mata wang utama, termasuk euro dan dolar Singapura. Pada hari Jumaat, ia meningkat berbanding euro kepada 4.6878/6950 dan meningkat berbanding dolar Singapura kepada 3.2507/2559 daripada 3.2567/2632 pada penutupan Khamis.

Ringgit berada pada 3.4326 berbanding dolar Singapura pada bulan yang sama tahun lepas. Sepanjang tahun, mata wang Malaysia telah menaik kembali lebih 5 peratus nilainya berbanding mata wang Singapura.

Ia juga meningkat lebih 12 peratus berbanding dolar Kanada, hampir 9 peratus berbanding yen Jepun, dan lebih lima peratus berbanding dolar Australia, antara lain.

Siapa yang akan mendapat manfaat daripada kenaikan ringgit?

Kebanyakan pengimport yang banyak berdagang dalam dolar AS seperti industri automobil, pengangkutan, pengguna, media, segmen penjagaan kesihatan dan juga makanan dan minuman.

AmInvestment Bank Research berkata dalam nota mereka pada 2 Ogos bahawa ringgit yang lebih kukuh boleh menurunkan kos barangan import berharga dalam dolar walaupun ia akan mengambil masa beberapa bulan sebelum kesan positif dapat dirasai memandangkan saham tidak ditetapkan pada kadar pasaran semasa.

Nota yang sama meramalkan pendapatan positif bagi syarikat seperti Berjaya Food, Nestle dan pengeluar produk coklat Guan Chong Sdn Bhd, yang bergantung pada dolar untuk membeli bahan mentah. Sama ada ini akan diterjemahkan kepada produk makanan yang lebih murah kepada pembeli tempatan, ia tidak jelas.

Ringgit yang kukuh juga akan melegakan beberapa tekanan daripada syarikat yang mempunyai hutang dalam matawang dolar yang tinggi. Malaysia Airports Holdings Bhd, MISC Bhd, Sime Darby Plantation Bhd dan Axiata Group Bhd adalah antara syarikat yang telah meningkatkan hutang dalam dolar AS dan mata wang asing lain.

Sebaliknya, ringgit yang lebih kukuh akan menjadikan pengeksport Malaysia kurang menarik kepada pembeli.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img