spot_img
spot_img

DAP komunis – PN Selangor

spot_img

SHAH ALAM, 29 Feb — Kekecohan tercetus di Dewan Undangan Negeri Selangor hari ini selepas ADUN PAS diminta mengulas teguran Sultan Selangor terhadap presiden parti Islam itu Tan Sri Abdul Hadi Awang.

Sultan Selangor tempelak kenyataan Hadi

ADUN Batu Tiga dari Parti Amanah Negara Danial Al-Rashid Haron memulakan perbahasannya dengan menggesa ADUN Paya Jaras Datuk Dr Ab Halim Tamuri mengulas isu itu kerana beliau orang yang menerima surat Sultan atas kapasitinya sebagai ketua PAS Selangor.

- Advertisement -

Danial berkata berasa pelik kerana apabila berbahas, dua Adun PAS dari Paya Jaras dan Ijok tidak langsung menyentuh surat yang dikeluarkan oleh Sultan kepada presiden mereka.

(YB Danial Al Rashid)

- Advertisement -

Danial kemudian memberi laluan kepada Ab Halim untuk menjelaskan perkara itu, tetapi beliau berkata akan menyerahkan perkara itu kepada Abdul Hadi sendiri untuk memberi penjelasan.

ADUN pembangkang yang lain kemudiannya mempertahankan Ab Halim dengan berkata perkara itu tiada kaitan dengan perbahasan hari ini dan harus dibiarkan di luar sidang DUN.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taman Medan dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia Dr Afif Bahardin kemudian membangkitkan Peraturan Mesyuarat 36(6), mendakwa Danial sengaja bermotifkan tidak wajar terhadap rakan PASnya itu.

Namun permintaan Dr Afif itu ditolak Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Mohd Kamri Kamaruddin, dengan berkata dakwaan itu tidak berasas.

Mohd Kamri kemudian mengarahkan Danial meneruskan perbahasannya, tetapi Pembangkang meminta Danial menarik balik kenyataan isu Presiden PAS.

Pembangkang tidak berpuas hati apabila Mohd Kamri menafikan permintaan itu.

(YB Mohd Kamri bin Kamaruddin)

“Bagaimana jika saya kata ‘DAP Komunis ?” Dr Afif dengan tidak berpuas hati bertanya kepada Kamri, manakala ahli parlimen Pembangkang yang lain menyokong dan menjerit “DAP komunis” berulang kali selepas Danial diarahkan menyambung perbahasannya.

Kedua-dua Afif dan Danial tidak menerima sebarang tindakan tatatertib daripada Mohd Kamri.

Tetapi Datuk Seri Azmin Ali (Bersatu-Hulu Kelang) mengingatkan Mohd Kamri supaya memberi amaran kepada semua ADUN supaya tidak menggunakan persidangan itu sebagai medan untuk menyerang pihak lain berhubung perkara yang tidak berkaitan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img