spot_img
spot_img

Kerajaan beri pelepasan cukai tertunggak UTAR

spot_img

KUALA LUMPUR, 9 Okt — Jemaah Kabinet telah memberikan pelepasan besar kepada Universiti Tunku Abdul Rahman (Utar) dengan membatalkan bil cukai RM83 juta yang terhutang kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) kerana cukai tertunggak dan penalti.

UTAR merupakan sebuah institusi pendidikan tinggi swasta (IPTS) yang bukan berkeuntungan yang diasaskan oleh parti MCA (The Malaysian Chinese Association) dan di rasmikan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad pada Jun 2002.

Keputusan memberi pelepasan cukai itu adalah mengikut arahan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang juga merupakan menteri kewangan, mengarahkan Ketua Setiausaha Perbendaharaan Datuk Johan Mahmood Merican untuk memaklumkan secara rasmi kepada Utar.

- Advertisement -

Menurut sumber yang dilihat oleh Malay Mail daripada Johan kepada Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Pendidikan Utar Tan Sri Sak Cheng Lum, bertarikh 8 Oktober 2024, kerajaan memberi kebenaran penyelesaian isu cukai itu.

Rang undang-undang itu, yang pada mulanya dikenakan oleh LHDN, termasuk denda berjumlah 45 peratus daripada jumlah keseluruhan.

Bagaimanapun, di bawah subseksyen 127(3A) dan 44(6B) Akta Cukai Pendapatan 1967, Kementerian Kewangan memberikan pengecualian cukai pendapatan Utar bagi tahun 2017 hingga 2023.

- Advertisement -

Pengecualian retrospektif ini memastikan universiti tidak akan bertanggungjawab ke atas cukai dalam tempoh itu, walaupun ia akan tertakluk kepada cukai mulai tahun taksiran 2024 dan seterusnya.

Selain itu, Yayasan Pendidikan Utar (UEF) telah diluluskan di bawah subseksyen 44(6B) Akta yang sama untuk pengecualian cukai selama lima tahun dari 1 Januari 2025 hingga 31 Disember 2029, tetapi semata-mata untuk tujuan pendidikan.

Kementerian juga menetapkan bahawa mulai Januari 2025, Utar dan UEF mesti beroperasi sebagai entiti berasingan, masing-masing dengan akaun teraudit yang berbeza.

Walau bagaimanapun, permintaan UEF untuk mengurus Utar sebagai entiti tunggal di bawah yayasan itu tidak diluluskan, mengekalkan kedua-dua organisasi sebagai berbeza dari segi undang-undang.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke, yang dipetik dalam laporan berasingan oleh akhbar Cina Sin Chew Daily semalam, mengesahkan bahawa Anwar telah mengarahkan Johan untuk mengeluarkan surat rasmi kepada Utar, menandakan berakhirnya isu cukai.

Loke menjawab pertanyaan mengenai keputusan kerajaan untuk mengetepikan jumlah itu selepas ia dikenakan oleh LHDN.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Kewangan Lim Hui Ying berkata Utar berhasrat untuk merayu keputusan LHDN sebelum campur tangan kerajaan.

Bagaimanapun, presiden MCA dan ahli majlis universiti UTAR Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berpandangan berbeza mengenai isu itu.

UTAR, katanya, dimiliki oleh Yayasan Pendidikan UTAR di bawah Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996 (Akta 555).

“Di bawah Akta 555, universiti boleh ditubuhkan melalui syarikat berhad melalui jaminan (CLBG), iaitu seperti Sendirian Berhad tetapi bukan untuk keuntungan. Ia adalah asas,” katanya.

(Dr Wee Ka Siong – Presiden MCA)

Dr Wee menegaskan bahawa permit untuk menubuhkan universiti itu diberikan kepada yayasan itu.

Penganalisis politik, Azhari Abu Hari dari Universiti Sains Malaysia berkata, pelepasan cukai itu menunjukkan orang Cina di negara ini bijak berpolitik untuk faedah kepentingan bangsa mereka khususnya dalam bidang pendidikan tanpa memilih parti politik.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img