Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

147 negara anggota PBB mahu Zionis Israel berundur – jumlah sokongan bersejarah

spot_img

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU, 19 Sept — Negara anggota PBB telah mengundi semalam untuk secara rasmi menuntut penamatan pendudukan Israel di wilayah Palestin dalam tempoh 12 bulan dan mengenakan sekatan kepada Israel kerana melakukan jenayah perang.

Resolusi itu kononnya yang didakwa rejim Zionis Israel akan mencetuskan keganasan, serta menyifatkannya “diputarbelitkan” dan “sinis,” berdasarkan pendapat nasihat daripada Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), di mana badan itu menjatuhkan undang-undang bahawa pendudukan Zionis sejak 1967 adalah “melanggar undang-undang antarabangsa.”

Terdapat 124 undi menyokong, 14 menentang dan 43 yang berkecuali, dengan delegasi Palestin menyatakan undi itu sebagai “bersejarah.”

- Advertisement -

Negara-negara Arab memanggil sesi khas itu hanya beberapa hari sebelum berpuluh-puluh pemimpin dunia bertemu di ibu pejabat PBB untuk permulaan Perhimpunan Agung tahun ini.

Tindakan itu juga dilakukan beberapa minggu sebelum ulang tahun setahun serangan Hamas yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas Israel, yang melancarkan perang balas yang dahsyat dan berterusan di Gaza.

Resolusi itu – yang pertama kali diperkenalkan oleh delegasi Palestin sendiri di bawah hak baharu yang diperoleh tahun ini – menuntut Israel “menamatkan tanpa melengahkan penjajahannya yang menyalahi undang-undang di Wilayah Palestin yang Diduduki.”

- Advertisement -

Ia memerlukan penarikan balik “selewat-lewatnya 12 bulan” daripada penerimaan resolusi itu. Draf sebelumnya memberi tempoh enam bulan.

“Ideanya ialah anda mahu menggunakan tekanan masyarakat antarabangsa dalam Perhimpunan Agung dan tekanan undang-undang bersejarah oleh ICJ untuk memaksa Israel mengubah tingkah lakunya,” kata duta Palestin Riyad Mansour pada Isnin.

Israel dengan tegas menolak resolusi tersebut.

“Inilah rupa politik antarabangsa yang sinis,” kata jurucakap kementerian luar negeri Oren Marmorstein pada X.

Beliau berkata ia adalah “keputusan terpesong yang terputus hubungan daripada realiti, menggalakkan keganasan dan merosakkan peluang untuk keamanan.”

Hamas berkata ia “mengalu-alukan resolusi”, mengatakan ia mencerminkan “solidariti masyarakat antarabangsa dengan perjuangan rakyat Palestin.”

Resolusi itu “menuntut” pengunduran tentera Israel dari wilayah Palestin, penghentian penempatan baru, pemulangan tanah dan harta benda yang dirampas, dan kemungkinan membenarkan semula pemulangan bagi penduduk Palestin yang dipindahkan.

Ia juga menyeru negara-negara anggota “untuk mengambil langkah ke arah menghentikan” peruntukan senjata kepada Israel apabila terdapat “alasan munasabah untuk mengesyaki bahawa ia mungkin digunakan di Wilayah Palestin yang Diduduki.”

“Rakyat Palestin mahu hidup – bukan hanya untuk bertahan. Mereka mahu selamat di rumah mereka,” kata Mansour menjelang pengundian pada Selasa lepas.

Amerika Syarikat mengundi menentang resolusi itu seperti juga Hungary, Republik Czech dan beberapa negara pulau yang lebih kecil.

Walaupun Majlis Keselamatan sebahagian besarnya lumpuh dalam isu Gaza – dengan Amerika Syarikat berulang kali memveto kecaman terhadap sekutunya Israel – Perhimpunan Agung telah menerima pakai beberapa teks untuk menyokong orang awam Palestin di tengah-tengah perang semasa.

Tiada negara dalam Perhimpunan Agung mempunyai kuasa veto. Pada bulan Mei, perhimpunan itu sangat menyokong resolusi simbolik mengenai keanggotaan penuh Palestin di PBB, memperoleh 143 undi menyokong dan sembilan menentang, dengan 25 berkecuali.

Desakan itu sebelum ini telah diveto oleh Washington di Majlis Keselamatan.

Lebih 41,272 rakyat Palestin, majoriti daripada mereka orang awam, telah terbunuh dalam kempen ketenteraan Israel di Semenanjung Gaza sejak perang bermula, menurut data yang diberikan oleh kementerian kesihatan di Gaza yang dikendalikan Hamas. PBB telah mengakui angka-angka ini sebagai boleh dipercayai.

Menurut tentera Israel, 348 tentera telah terbunuh dalam kempen ketenteraan Gaza sejak permulaan serangan darat pada 27 Oktober.

Louis Charbonneau, pengarah PBB di Human Rights Watch, berkata “Israel harus segera mematuhi permintaan majoriti besar negara anggota PBB.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img