Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Pameran HALAL Antarabangsa Malaysia terbesar di dunia

spot_img

KUALA LUMPUR, 17 Sept — Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (Mihas – Malaysia International Halal Showcase) 18-20 November akan membuat penampilan sulung antarabangsanya di Mihas@Dubai dengan sasaran jualan eksport RM1 bilion.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata Malaysia mahu memanfaatkan status Dubai sebagai bandar entrepot dan merupakan hab utama pasaran Timur Tengah dan Afrika Utara (Mena – Middle East and North Africa) untuk import dan pengedaran barangan buatan Malaysia ke negara lain di rantau ini.

“Saya yakin syarikat Malaysia yang mengambil bahagian akan berjaya mencapai sasaran yang ditetapkan,” katanya pada majlis perasmian Mihas 2024 ke-20 hari ini, yang disempurnakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

- Advertisement -

Tengku Zafrul berkata Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade – Malaysia External Trade Development Corporation) juga merancang untuk menganjurkan Mihas di China dan Eropah sebagai tambahan kepada Kementerian Perdagangan Pelaburan dan Industri (Miti) yang mengetuai Malaysia menyertai Ekspo Dunia Osaka dan menjadi tonggak ekonomi, di mana Malaysia pada masa yang sama merupakan Pengerusi Asean tahun depan.

“Syarikat Malaysia dijemput menyertai program berkaitan Asean di Malaysia, dan juga di Ekspo Dunia Osaka dari April hingga Oktober 2025 untuk mencari peluang perniagaan antarabangsa, terutama di Jepun,” katanya.

Menurut Tengku Zafrul, Pelan Tindakan Perdagangan Nasional (NTBp) yang diterajui Matrade menyokong Malaysia sebagai hab halal global selaras dengan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) dan Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP) 2030).

- Advertisement -

“Kami mahu mewujudkan kluster eksport dan menarik syarikat global untuk mendapatkan produk dan perkhidmatan halal di sini, termasuk daripada perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS),” katanya.

Miti dan Matrade juga menggalakkan pengeksport mengambil kesempatan daripada perjanjian perdagangan bebas (FTA), termasuk Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) dan Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) untuk meningkatkan eksport halal, katanya.

Tengku Zafrul optimis Malaysia akan mencapai eksport yang memberangsangkan dalam industri berkaitan halal selepas mencatatkan RM55 bilion pada 2023.

“Walaupun menghadapi cabaran ekonomi global, Malaysia kekal di tangga teratas dalam sektor makanan halal dalam Petunjuk Ekonomi Islam Global 2023 (GIEI),” katanya sambil menambah permintaan global untuk produk dan perkhidmatan halal diunjurkan mencecah AS$5 trilion (RM21. 3 trilion) pada 2030.

Syarikat Malaysia akan diberi kuasa melalui Pelan Induk Industri Halal (HIMP 2030 – Halal Industry Master Plan) untuk merebut peluang mencapai RM75.2 bilion dalam eksport halal, atau 11 peratus daripada projek dalam negara kasar (KDNK) menjelang 2030.

Pada pelancaran hari ini, Mihas memenangi Rekod Dunia Guinness kerana mempunyai kehadiran pameran perdagangan halal terbesar.

Sejak 2004, Mihas telah memanfaatkan hampir 17,000 pengeksport Malaysia dan pembeli asing, menjana RM25 bilion jumlah jualan, menarik 500,000 pelawat perdagangan dan melancarkan Malaysia ke pentas global.

Matrade dan Miti menganjurkan acara bertemakan Globalizing Halal Innovation. Ia diuruskan oleh Qube Integrated Malaysia Sdn Bhd.

 

 

Sumber — Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img