Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

MoU : PN masih bercita-cita untuk ‘tebuk atap’

spot_img

PETALING JAYA: Penganalisis politik melaporkan bahawa Perikatan Nasional (PN) mungkin menolak atau melengahkan untuk bersetuju dengan draf memorandum persefahaman (MoU) mengenai pemberian dana kawasan kepada ahli parlimen pembangkang kerana gabungan itu masih berharap untuk menjatuhkan pentadbiran Perdana Menteri Anwar Ibrahim, dengan erti kata lain, masih menginginkan kejayaan ‘tebuk atap’ seperti mana tertubuhnya kerajaan PN dahulu.

Rakan Majlis Profesor Negara Azmi Hassan berkata PN tidak lagi boleh mempersoalkan kesahihan dan majoriti yang dinikmati Anwar jika mereka bersetuju dengan syarat yang ditawarkan kerajaan perpaduan. Naratif kesahihan majoriti kepada PMX dan naratif kesilapan Yang Dipertuan Agong melantik Perdana Menteri juga tidak boleh dimainkan lagi jika PN menerima MoU itu.

“Itu yang menyukarkan, kerana apa yang saya lihat, matlamat utama pembangkang sekarang adalah untuk menjatuhkan kerajaan. Mereka mahu menggantikan kerajaan supaya mereka boleh menjadi kerajaan. Terlalu lama untuk PN menunggu tiga setengah tahun (sehingga pilihan raya umum akan datang), jadi mereka sanggup melepaskan peruntukan itu”, katanya.

- Advertisement -

Pada Khamis lepas, FMT melaporkan bahawa PN dijangka menolak draf MoU itu kerana ia tidak bersetuju dengan beberapa kandungan dan syaratnya, menurut sumber.

Sumber itu berkata keputusan sebulat suara telah dicapai pada mesyuarat membabitkan semua ahli parlimen pembangkang yang diadakan pada Isnin lepas.

Sumber itu menambah, pemimpin pembangkang tidak berpuas hati dengan beberapa syarat dan kewajipan yang ditetapkan dalam draf MoU itu, terutama mengenai kesaksamaan semua kaum dan individu.

- Advertisement -

Sumber itu mendakwa, satu daripada 13 syarat itu memerlukan PN mengakui bahawa semua rakyat Malaysia berhak sama rata atas semua hak dan kebebasan di bawah Perlembagaan Persekutuan tanpa mengira kaum atau agama.

Mereka juga telah diminta untuk mengisytiharkan bahawa semua rakyat berhak mendapat perlindungan yang sama rata di bawah undang-undang dan terhadap sebarang bentuk diskriminasi atau hasutan.

Ahli Parlimen Ketereh, Khlir Nor mengesahkan bahawa satu mesyuarat telah berlangsung pada hari Isnin tetapi enggan mendedahkan sebarang butiran atau keputusan PN sebelum ia diumumkan secara rasmi.

Ketiadaan jumlah peruntukan dan syarat tertentu yang melarang ahli parlimen PN daripada menentang atau mengganggu proses atau prosiding pentadbiran kerajaan persekutuan di Dewan Rakyat atas alasan remeh, turut dipersoalkan, menurut sumber itu.

Seorang lagi penganalisis, Syaza Shukri dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), berkata keengganan pembangkang menandatangani MoU itu dijangka tidak menjejaskan kestabilan pentadbiran Anwar, yang kini mendapat sokongan 154 Ahli Parlimen.

Bagaimanapun, beliau mencadangkan bahawa pembangkang mungkin meningkatkan tempo serangannya terhadap kerajaan kerana mereka tidak akan mempunyai apa-apa “hubungan” dengan Putrajaya.

“PN dijangka akan terus menentang kerajaan, mengikut peranannya sebagai pembangkang,” katanya.

Beliau menambah bahawa kerajaan perpaduan perlu menyatakan dengan jelas jumlah peruntukan setiap ahli parlimen pembangkang jika benar-benar ikhlas menyediakan dana kawasan pilihan raya kepada ahli parlimen pembangkang.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img