Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

No Pendaftaran Baru Bagi EV & kenderaan Hidrogen

spot_img

KUALA LUMPUR, 11 Sept — Kementerian Pengangkutan dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) secara rasmi melancarkan fasa perintis bagi plat nombor piawai baharu yang dipanggil JPJePlate. Untuk fasa ini, JPJePlate hanya diwajibkan untuk kenderaan elektrik berkuasa bateri dan sel bahan api hidrogen baharu (tidak termasuk motosikal) yang didaftar mulai 9 September dan seterusnya.

Bagi pemilik EV sedia ada, mereka juga boleh memesan JPJePlate untuk EV mereka mulai 9 November 2024 walaupun mereka boleh mendaftar dengan JPJePlate jika berminat. Secara umumnya, fasa perintis JPJePlate untuk EV ialah permulaan pelancaran untuk plat nombor piawai nasional.

Dari segi harga, JPJePlate boleh didapati dengan harga RM98. Bagaimanapun, nombor plat hanya boleh ditempah oleh pengeluar dan pengedar kereta pada masa ini melalui laman web rasmi JPJePlate.

- Advertisement -

Oleh itu, tidak jelas sama ada mereka akan menyerap kos atau menambahnya di atas harga senarai sedia ada. Sebagai contoh, semua varian model BYD Seal termasuk varian Dynamic yang baru dilancarkan mempunyai bayaran plat asas sebanyak RM80 mengikut versi terkini senarai harganya di laman web BYD Sime Darby Motors.

Setiap set JPJePlate disertakan dengan item ini:

1 x plat kenderaan hadapan
1 x plat kenderaan belakang
1 x pelekat cermin depan RFID
1 set skru sehala anti-kecurian
Bagi penghantaran kepada rakan pemasangan yang sah, bayaran penghantaran sudah termasuk dalam tanda harga RM98. Untuk lebih jelas, JPJePlate baharu akan dihantar terus kepada pengedar buat masa ini.

- Advertisement -

The RFID windshield sticker remains optional at the moment. — SoyaCincau pic

(Pelekat jenis RFID adalah sebagai pilihan, bukan wajib dipaparkan. — foto SoyaCincau)

Sementara itu, pemilik EV tidak perlu memasang pelekat cermin depan RFID pada masa ini kerana ia adalah sebagai pilihan buat waktu ini. Begitu juga dengan skru antikecurian kerana mereka masih boleh menggunakan kaedah sedia ada untuk memasang JPJePlate pada EV mereka.

 

Menurut JPJ, terdapat sembilan ciri yang ada di dalam JPJePlate baharu:

-Jalur Gemilang untuk mengenal pasti bahawa ini adalah kenderaan Malaysia
-Nombor Kod Pendaftaran Kenderaan Antarabangsa Timbul dan singkatan untuk Malaysia (MAL)
-Kod warna di sebelah kiri plat untuk menunjukkan jenis bahan api kenderaan. Hijau muda telah dipilih untuk EV.
-jalur holografik;
plate aloi anti-pemalsuan;
-Kod QR sebagai tandatangan digital
-Nombor siri terukir laser
-Cip RFID tertanam
-Skru keselamatan untuk pemasangan

Plat itu sendiri diperbuat daripada aluminium dan mempunyai ciri-ciri retro-reflective padanya untuk menjadikan plat nombor kelihatan lebih jelas pada waktu malam. JPJePlate kini dihasilkan oleh Handal Ceria di Cyberjaya walaupun teknologi itu datang dari Tonnjes yang merupakan sebuah syarikat yang berpangkalan di Jerman.

main news image

(Pengasas Vendor Handal Ceria Sdn Bhd Lim Han Weng (kiri) dan Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook . Foto – The Edge)

Syarikat Handal Ceria Sdn Bhd, yang menurut Menteri Pengangkutan Anthony Loke telah dipilih melalui proses tender terbuka. Handal Ceria diasaskan oleh Lim Han Weng, yang juga pemegang saham terbesar Yinson Holdings Bhd, dengan 1.5% kepentingan langsung dan 23% tidak langsung dalam kumpulan minyak dan gas.

 

Sumber – SoyaCincau

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img