Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Empat pertuduhan tetap dibicarakan

spot_img

PUTRAJAYA, 11 Sept — Bekas perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin masih perlu menghadapi perbicaraan ke atas empat pertuduhan salah guna kuasa membabitkan rasuah RM232.5 juta, kerana Mahkamah Rayuan hari ini menolak usahanya untuk menyemak semula keputusan awalnya untuk perbicaraan.

Hakim Datuk Azizah Nawawi, yang mempengerusikan panel lima hakim Mahkamah Rayuan, membacakan keputusan itu di sini. Hakim lain terdiri daripada Datuk Che Mohd Ruzima Ghazali, Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim, Datuk Azman Abdullah, dan Datuk Azhahari Kamal Ramli.

Pada 10 Mac 2023, Muhyiddin didakwa di Mahkamah Sesyen atas empat pertuduhan salah guna kuasa mengikut Seksyen 23(1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

- Advertisement -

Empat pertuduhan mendakwa Muhyiddin menggunakan kedudukannya sebagai perdana menteri Malaysia ketika itu dan sebagai presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia untuk mendapatkan rasuah berjumlah RM232.5 juta daripada tiga syarikat dan satu individu (Bukhary Equity Sdn Bhd, Nepturis Sdn Bhd, Mamfor Sdn Bhd dan Azman Yusoff) untuk “sekutunya”, iaitu parti Bersatu.

Muhyiddin didakwa melakukan kesalahan ini dalam tempoh Mac 2020 hingga Ogos 2021.

Mahkamah Tinggi pada Ogos 2023 membatalkan empat pertuduhan dan membebaskan Muhyiddin. Tetapi Mahkamah Rayuan pada 28 Februari memutuskan untuk menghantar semula kes Muhyiddin ke Mahkamah Sesyen untuk dibicarakan.

- Advertisement -

Pada 29 Februari, Muhyiddin memfailkan rayuan di Mahkamah Persekutuan terhadap perbicaraan semula empat pertuduhan terhadapnya oleh Mahkamah Rayuan. Tetapi beliau pada 29 Mac telah menarik balik rayuan itu kerana beliau tidak dapat meneruskan kes itu di Mahkamah Persekutuan sejak ia bermula di Mahkamah Sesyen.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img