Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Kenyataan Teressa Kok adalah sangat tidak diperlukan

spot_img

KUALA LUMPUR, 8 Sept — Kenyataan ahli parlimen Seputeh Teresa Kok baru-baru ini mengenai pensijilan halal adalah tidak “diperlukan” dan bukan pendirian Pakatan Harapan (PH), walaupun Teresa Kok daripada DAP, menurut Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ia merupakan “kontroversi yang tidak perlu”, kata Perdana Menteri.

“Tidak perlu mencipta kontroversi yang ‘tidak perlu’ dalam masyarakat kita.

- Advertisement -

“Peraturan tertentu diperlukan untuk memberi ketenangan kepada umat Islam,” katanya kepada media semasa merasmikan Kawasan Rehat dan Rehat Seremban (arah selatan) hari ini.

Anwar juga berkata naib pengerusi DAP itu sepatutnya mengelak daripada membuat kenyataan yang boleh merumitkan lagi keadaan.

“Jika dia mahu mewakili beberapa pihak, tidak mengapa… tetapi tidak perlu membuat kenyataan sedemikian secara terbuka kerana ia tidak membantu menjelaskan keadaan.

- Advertisement -

“Kita perlu menguruskan kedua-dua sentimen Islam dan bukan Islam. Pendekatannya sepatutnya berbincang dengan betul terlebih dahulu, bukan untuk mempamerkan kehebatan individu.

“Negara kita ketika ini berada dalam keadaan baik, politik stabil, pengiktirafan antarabangsa positif, dan ekonomi meningkat.

“Oleh itu, tidak perlu ada isu yang boleh menggugat keharmonian dan kemakmuran negara,” katanya.

Anwar kemudiannya menekankan kepentingan membincangkan cadangan atau kebimbangan semasa mesyuarat gabungan dalaman bagi memastikan semakan menyeluruh.

“Jika dia (Teresa Kok) merasakan peraturan itu tidak perlu di kawasan tertentu, bincangkan dengan betul,” katanya.

Semalam, Teresa Kok berhujah bahawa pensijilan halal perlu dilakukan secara sukarela, membolehkan perniagaan membuat keputusan berdasarkan permintaan pasaran dan bukannya sebagai kewajipan.

Beliau mendakwa bahawa mewajibkan restoran dan syarikat makanan mendapatkan pensijilan halal akan meningkatkan kesukaran operasi dan membebankan perniagaan kecil, juga menambah kos pentadbiran tambahan.

Kenyataan Kok itu seolah-olah menjawab pengumuman Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Mohd Na’im Mokhtar Khamis lalu bahawa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sedang mengkaji cadangan mewajibkan pensijilan halal bagi restoran dan syarikat makanan.

Komen Teresa Kok itu telah dikritik oleh pemimpin Umno, Pembangkang, dan badan bukan kerajaan (NGO) seperti Dewan Perniagaan Melayu Malaysia.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img