Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Petronas bimbang tuntutan berlebihan Sarawak

spot_img

KUALA LUMPUR, 7 Sept — Perbadanan minyak nasional Malaysia, Petronas, sedang mempertimbangkan injunksi mahkamah untuk mempertahankan monopolinya ke atas sumber asli negara di tengah-tengah permintaan yang semakin meningkat daripada Sarawak untuk meningkatkan kawalan ke atas pengekstrakan dan perdagangan minyak dan gas.

Sumber yang rapat dengan situasi itu mendedahkan bahawa Petronas sedang menimbang kemungkinan memfailkan injunksi mahkamah dalam beberapa hari akan datang, menurut laporan yang disiarkan di Channel News Asia hari ini.

Langkah undang-undang ini bertujuan untuk mengelakkan sebarang tindakan segera oleh kerajaan Sarawak terhadap Petronas. Menurut sumber itu, jika Sarawak tidak meneruskan rundingan, pertikaian itu boleh memuncak menjadi pertempuran di mahkamah sepenuhnya.

- Advertisement -

Sarawak telah memberi kata dua kepada Petronas untuk memuktamadkan perjanjian selewat-lewatnya pada 1 Oktober, memberikan kuasa penuh negeri itu ke atas penyeliaan perdagangan minyak dan gas.

Seorang pegawai kanan kerajaan yang terlibat dalam perbincangan mengenai perkara itu antara Petronas dan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan jawatankuasa penasihat ekonominya, menyatakan, “Tiada jalan tengah telah dicapai (antara Petronas dan Sarawak) dan pilihan pada ketika ini adalah untuk beralih kepada mahkamah.”

Pegawai itu, yang enggan dikenali, menambah bahawa Anwar lebih suka mengendalikan tuntutan Sarawak di peringkat korporat dengan Petronas daripada melibatkan pihak kerajaan persekutuan.

- Advertisement -

Petronas masih belum mengulas mengenai kemungkinan mendapatkan bantuan kehakiman.

Presiden dan ketua pegawai eksekutif kumpulan Petronas Tan Sri Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz menyatakan kebimbangan pada 5 September mengenai potensi kesan terhadap keselamatan dan kebolehpercayaan bekalan bahan api.

(Tan Sri Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz – kiri)

Beliau berkata pembeli antarabangsa, seperti Jepun dan Korea Selatan, sedang mendapatkan jaminan berhubung bekalan yang konsisten dan kos efektif di tengah-tengah cadangan supaya Petroleum Sarawak Bhd (Petros) milik Sarawak menjadi pengagregat gas tunggal bagi negeri itu.

“Kami telah melihat diri kami menjadi salah satu rakan kongsi utama negara seperti Jepun dan Korea Selatan dan mereka mahukan jaminan bahawa bekalan, jika dibangunkan melalui model bersepadu, akan dapat dibekalkan dengan pasti, kos kompetitif, (yang kini) lebih penting. berbanding sebelum ini,” katanya kepada media di Kuala Lumpur.

Penasihat undang-undang kanan Sarawak, Joseph Chioh Hock Hua, menyatakan bahawa beliau tidak mengetahui pertimbangan undang-undang Petronas dan enggan mengulas mengenai rundingan yang sedang dijalankan kerana undang-undang kerahsiaan.

Anwar, yang memegang jawatan pada November 2022, menghadapi cabaran kompleks untuk mengimbangi kepentingan ekonomi dan politik, terutamanya memandangkan peranan kritikal Sarawak dalam kerajaan perpaduan. Kerajaan negeri, yang diketuai oleh Perdana Menteri Tan Sri Abang Johari Openg, telah mempergiatkan usahanya untuk mendapatkan autonomi yang lebih besar, menggunakan piagam itu sejak Sarawak dan Sabah menyertai Malaysia pada 1963.

Sarawak memegang kepentingan ekonomi yang ketara, mewakili 60.87 peratus daripada jumlah rizab petroleum Malaysia dan hampir 90 peratus daripada eksport LNG negara. Tuntutan negara untuk Petros menyelia rizab minyak dan gas secara langsung mencabar monopoli Petronas yang telah lama wujud sejak penubuhannya pada 1974.

Sarawak menegaskan bahawa sumber minyak dan gasnya harus dikawal di bawah Ordinan Perlombongan Minyak 1958, yang mendakwa sumber yang ditemui dalam lingkungan 200 batu nautika dari perairannya adalah milik negeri itu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img