Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Platform digital perlu untuk mempopularkan servis & perkhidmatan TVET

spot_img

PERSEPSI lapuk bahawa graduan pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional (TVET) akan bekerja makan gaji atau hanya terhad kepada pekerjaan kolar biru perlu diubah.

TVET seharusnya membuka pintu kepada pelbagai laluan kerjaya melangkaui industri berat tradisional yang mengikut edaran zaman serta keperluan teknologi terkini. Sebagai contoh dalam sektor automasi, kenderaan electrik (perisian) dan operasi komputer. Bukan hanya bekerja dalam industri berat seperti kerja kilang, pembinaan atau kemahiran mudah seperti plumbing sahaja.

Tanggungjawab TVET bukan hanya terletak di bahu kerajaan, swasta boleh memainkan peranan untuk membuka pintu yang lebih besar kepada permintaan kemahiran disamping memberikan mereka keuntungan perniagaan. Sebagai contoh menyediakan platform TVET yang boleh diakses serta terkenal kepada masyarakat. Pada masa yang sama menyediakan data analisis besar bagi membantu para kemahiran TVET untuk lebih meningkatkan pengetahuan serta skill mereka.

- Advertisement -

Sebagai peranan melawan arus (market disruption), platform TVET ini boleh menarik pelbagai pihak industri untuk bekerjasama dengan para individu yang mempunyai kemahiran. Maka upah akan menjadi tinggi dan kebaikan ini lebih banyak kepada individu TVET. Berbanding dengan kaedah sekarang di mana individu yang berkemahiran TVET memerlukan pihak industri untuk melatih dan mengembangkan lagi pengetahuan mereka untuk update serta terkini.

Namun ia bukanlah sesuatu yang tidak baik untuk bergantung kepada pihak industri. Negara maju seperti Switzerland, Jerman, Perancis dan Australia mempunyai penglibatan industri yang besar dalam membangunkan bakat TVET, dengan pembelajaran dan pemindahan pengetahuan yang ketara semasa latihan sambil bekerja atau penempatan pembelajaran berasaskan kerja dalam industri. Maka kerja-kerja berkemahiran ini akan diisi oleh rakyat tempatan kerana upahnya baik berbanding pada masa kini, di mana pekerja mahir luar memonopoli sektor TVET persendirian. Sebagai contoh rakyat Malaysia bergantung kepada pekerja Indonesia untuk kerja-kerja mengecat. Dalam perisian komputer pula, pemain industri tempatan lebih suka mendapatkan kemahiran dari India yang murah.

Jadi amat penting untuk platform TVET dihasilkan serta dipopularka di negara ini demi kepentingan dan masa depan individu-individu yang mempunyai kemahiran ini. Pada masa yang sama negara akan melahirkan sebuah syarikat teknologi unicorn digital yang tidak mustahil dapat melebarkan servis mereka ke negara-negara membangun lain di seluruh dunia.

- Advertisement -

KPI atau piawaian yang mudah untuk mengukur hasil program promosi TVET, khususnya dari segi manfaat ekonominya untuk negara ialah apabila terlahirnya ramai rakyat tempatan yang mempunyai pendapatan kukuh dalam bidang ini.

BestPay Solution Sdn Bhd akan melancarkan platform TVET dengan kerjasama dari kerajaan untuk mengembangkan platform itu bagi mempopularkan akses kemahiran dan servis TVET kepada awam secara berfasa.

Penglibatan kerajaan amat penting kerana mereka mempunyai data menyeluruh dan capaian kepada awam dengan kepercayaan kepenggunaan.

BestPay percaya imej TVET akan terus diperkukuh melalui Dasar TVET Kebangsaan 2030 yang bertujuan untuk meningkatkan imej TVET, menjadikannya pilihan kerjaya utama untuk semua orang tanpa mengira latar belakang akademik.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img