Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Malaysia bersedia untuk tempoh maksima 10 tahun PM

spot_img

KUALA LUMPUR (29 Julai): Satu sidang khas Parlimen perlu diadakan di bawah Peraturan 11(3) Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat dan Dewan Negara untuk membahaskan pengehadan tempoh perkhidmatan perdana menteri kepada maksimum 10 tahun (2 penggal maksima) sekiranya cadangan itu hendak dilaksanakan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Pembaharuan Institusi) Datuk Seri Azalina Othman Said berkata peruntukan berkenaan perlu dibahaskan kerana pindaan itu memerlukan perbincangan mendalam dan keputusan lanjut Kabinet.

“Dalam senario sekarang, sekiranya cadangan mengehadkan tempoh perkhidmatan perdana menteri kepada maksimum 10 tahun dilaksanakan, adalah dicadangkan satu kajian menyeluruh termasuk kajian impak dijalankan dengan mengambil kira pandangan dan maklum balas daripada pihak berkepentingan dan orang ramai.

- Advertisement -

“Ini kerana ia mempunyai implikasi kepada pindaan Perlembagaan Persekutuan, dan memerlukan keputusan dasar yang teliti,” kata Azalina dalam jawapan bertulis di Dewan Negara, yang disiarkan di laman web Parlimen pada Isnin.

Beliau menjawab soalan Senator Abdul Nasir Idris, yang ingin tahu sama ada kerajaan bercadang untuk mengehadkan tempoh jawatan perdana menteri kepada maksimum 10 tahun.

Azalina berkata Jabatan Peguam Negara dan Bahagian Hal Ehwal Undang-undang (BHEUU) Jabatan Perdana Menteri sedang memperhalusi dan menjalankan pelbagai sesi perbincangan dengan pihak berkepentingan berhubung cadangan itu, termasuk dengan menteri besar dan ketua menteri, bagi mengelak pemusatan kuasa yang berlebihan dan memastikan ketelusan pentadbiran negara.

- Advertisement -

“Setakat ini, sembilan sesi penglibatan telah dijalankan, dan satu kajian dan kertas dasar telah disediakan oleh BHEUU mengenai perkara itu, yang turut merangkumi perbandingan dengan negara lain.

“Penemuan analisis sebelum ini menunjukkan bahawa isu persoalan dasar adalah rumit, khususnya mengenai tempoh 10 tahun, yang saling berkait dengan pengiraan khusus tempoh jawatan perdana menteri. Kaedah menetapkan had dua penggal mungkin lebih sesuai, mengambil kira landskap politik Malaysia,” katanya.

Azalina turut memaklumkan, selaras dengan perkara ini, kerajaan pada 11 Mac 2022 telah mempertimbangkan memorandum daripada perdana menteri berhubung RUU Perlembagaan (Pindaan) 2022 berkaitan had tempoh penggal perdana menteri tidak melebihi 10 tahun, tetapi telah menangguhkan keputusan mengenai memorandum itu untuk membolehkan semakan yang lebih komprehensif, terutamanya berkaitan perkara dasar.

Beliau berkata kerajaan perpaduan secara konsisten mengalu-alukan penambahbaikan dalam melaksanakan pembaharuan berterusan dan memperkukuh tadbir urus, khususnya untuk memperkasakan Parlimen dan kepimpinan politik negara demi kesejahteraan semua rakyat Malaysia.

 

 

Sumber : Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img