Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Sarawak tidak akan terima semua yang diminta

spot_img

Rancangan kerajaan negeri Sarawak untuk memperoleh kepentingan besar dalam Affin Bank Bhd daripada pemegang saham utama masih akan direalisasikan, dengan perjanjian rasmi mungkin dimeterai bulan Julai ini, kata sumber.

Pelan yang melibatkan kerajaan negeri Sarawak meningkatkan kepentingannya sekitar 30% daripada 4.8% pada masa ini, sekali gus menjadi pemegang saham terbesar bank itu, di mana Sarawak telah menunggu kelulusan Bank Negara Malaysia sejak Januari lalu.

Pelan asalnya Sarawak ingin menubuhkan bank negerinya sendiri atau digital bank. tetapi tidak dipersetujui oleh Bank Negara.

- Advertisement -

Namun Sarawak mungkin hanya akan menerima kelulusan bersyarat. “Isunya mungkin Bank Negara mungkin membenarkan negeri memiliki bank itu (pegangan terbesar), tetapi mungkin tidak boleh mengawal bank itu. Bank Negara mahu memastikan terdapat pengasingan kuasa dan melihat perlindungan serta tadbir urus yang sewajarnya dilaksanakan.

Daripada sumber, Sarawak mahukan dua kerusi lembaga dan pengerusi lembaga Affin Bank. Negeri itu berharap untuk mencalonkan Tan Sri Abdul Aziz Husain, pengerusi semasa Sarawak Economic Development Corp (SEDC), sebagai pengerusi bank itu, tetapi sumber industri menunjukkan bahawa Bank Negara berkemungkinan mahu bank itu mempunyai pengerusi bebas yang tidak berkait dengan kepimpinan negeri.

Kini Affin Bank mempunyai 11 ahli lembaga pengarah, diketuai oleh pengerusi bebas bukan eksekutif Datuk Agil Natt.

- Advertisement -

Satu lagi pemegang terbesar Affin Bank ialah Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) yang memegang 28.88% kepentingan pada masa ini.

Difahamkan bahawa Sarawak akan mengambil alih keseluruhan 20% pegangan Boustead Holdings Bhd dalam Affin Bank, serta sebahagian daripada kepentingan LTAT, yang akan meningkatkan pegangan sahamnya dalam bank itu kepada kira-kira 30%. Boustead, yang dimiliki sepenuhnya oleh LTAT, ialah pemegang saham ketiga terbesar bank itu.

Menariknya, pemegang saham kedua terbesar Affin Bank, Bank of East Asia Ltd (BEA) yang berpangkalan di Hong Kong, telah menjual beberapa sahamnya.

Pemfailan dengan Bursa Malaysia menunjukkan bahawa BEA mengambil bahagian dalam pelan pelaburan semula dividen (DRP) Affin Bank pada 12 Jun, yang meningkatkan pegangannya dalam pemberi pinjaman Malaysia sebanyak 14.86 juta saham kepada 576.42 juta saham, atau 24.01% kepentingan.

Ia kemudian menjual 1.94 juta saham antara 14 dan 24 Jun, yang kini meninggalkannya dengan 574.48 juta saham, atau 23.93% kepentingan.

Harga saham Affin Bank telah meningkat sejak 12 bulan lalu, memuncak pada RM2.61 pada 4 Mac. Ia kemudian susut 4.6% untuk ditutup pada RM2.49 pada 28 Jun, yang memberikan syarikat itu permodalan pasaran sebanyak RM5.98 bilion.

Affin Bank baru-baru ini melaporkan keuntungan bersih RM110.21 juta bagi suku pertama tahun kewangan berakhir 31 Dis 2024, turun 26% tahun ke tahun, disebabkan pendapatan faedah bersih dan pendapatan lain yang lebih rendah.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img