Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

PN sukar peroleh undi bukan Melayu, PH berdepan isu diesel

spot_img

Sungai Bakap 20 Jun: Perikatan Nasional (PN) akan tetap menghadapi kesukaran untuk memenangi pengundi bukan Melayu di Sungai Bakap, sekali gus merendahkan peluang mereka untuk mengekalkan kemenangan PAS di kawasan DUN itu pada pilihan raya kecil 6 Julai ini. Pakar politik berkata Sungai Bakap berpola seperti keseluruhan Malaysia di mana bukan Melayu membentuk hampir 40 peratus. PN hanya bergantung kepada undi Melayu semata-mata yang berpecah kepada beberapa parti politik Melayu. PN mengharapkan kesemua pengundi kaum Melayu keluar mengundi, namun berdasarkan rekod, kaum itu mempunyai rekod keluar mengundi yang rendah.

Peluang besar PH-BN rampas DUN Sungai Bakap (berita-tular.com)

Kajian mendapati ianya konsisten bahawa majoriti pengundi bukan Melayu di kawasan itu akan terus menyokong Pakatan Harapan (PH).

- Advertisement -

Tetapi walaupun sokongan PN dalam kalangan orang Melayu di kawasan itu telah memuncak, kemungkinan peningkatan sokongan dari kaum itu akan ada sedikit peningkatan jika PN bijak menggunakan naratif subsidi diesel dan isu pegangan saham lapangan terbang negara oleh BlackRock, syarikat Amerika Syarikat yang ada kaitan dengan perniagaan Zionis Israel.

Rakyat akan menilai ke mana duit jimat subsidi diesel (berita-tular.com)

Jadi penganalisis politik sebulat suara berpendapat PH boleh merampas DUN Sungai Bakap dengan kemenangan tipis, bukan kerana PH kuat, tetapi disebabkan oleh pihak pembangkang yang lemah.

- Advertisement -

PH yang kini menjadi kerajaan juga mempunyai kelebihan sokongan kakitangan kerajaan yang memberi sokongan positif seperti PRK di Kuala Kubu Bharu baru-baru ini. Ini kerana penjelasan berkenaan isu subsidi bersasar amat jelas kepada seluruh kakitangan kerajaan. Ini menggambarkan gaji kakitangan awam akan dinaikkan pada akhir tahun ini pasti menjadi kenyataan.

Kakitangan awam memahami isu ketirisan subsidi kepada penyeludupan harus dihentikan dan wang subsidi diesel wajar diberikan terus kepada rakyat yang layak, bukan ‘pukul rata’. Tetapi orang Melayu yang bukan berada di dalam kerajaan akan terbahagi sokongan mereka berdasarkan isu subsidi diesel ini.

DUN Sungai Bakap berada di bawah Parlimen Nibong Tebal, ahli parlimennya ialah menteri pendidikan Fadhlina Sidek. Jiran DUN Sungai Bakap ialah DUN Jawi , milik DAP dan DUN Sungai Acheh milik UMNO. UMNO Pulau Pinang mempunyai lebih banyak akar umbi dan jentera berbanding komponen PN iaitu Bersatu. DUN Sungai Bakap juga pernah berada di bawah ADUN UMNO sebelum tewas pada PRU11 lalu (2004-2008) kepada gabungan Pakatan Rakyat (PKR-PAS-DAP).

PN hanya boleh bergantung kepada kekuatan jentera PAS. Komponen bukan Melayu PN seperti Gerakan tidak mempunyai jentera parti yang kuat, dan Parti Rakyat India Malaysia yang baru itu pula tidak mempunyai pengalaman serta tidak dikenali.

Kerusi DUN Sungai Bakap kosong berikutan kematian ADUNnya Nor Zamri Latiff daripada PAS pada 24 Mei lalu.

Sungai Bakap adalah kerusi campuran dengan 59.4% pengundi Melayu. Cina terdiri daripada 22.5%, India 17.4% dan lain-lain 0.7%.

Zamri memenangi kerusi itu pada pilihan raya negeri Ogos lalu, menewaskan calon PH Nurhidayah Che Rose dengan majoriti 1,563 undi.

PN akan meletakkan Naib Ketua PAS Nibong Tebal Abidin Ismail pada PRK itu, manakala PH menamakan bekas guru Joohari Ariffin daripada PKR sebagai calonnya.

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan Sabtu ini sebagai hari penamaan calon. Pengundian awal adalah pada 2 Julai dan hari mengundi pada 6 Julai.

What’s your Reaction?
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img