test
spot_img
spot_img

Tun M : Negara akan rosak jika ikut idea Tunku Ismail

spot_img

Putrajaya – Bekas Perdana Menteri dua kali negara, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak bersetuju dengan kenyataan Pemangku Sultan Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim pada hari minggu lepas bahawa negeri perlu dilayan sebagai “rakan kongsi” dan kerajaan Persekutuan perlu dirombak.

Dr Mahathir berkata idea yang ditonjolkan oleh Tunku Ismail itu boleh memberi implikasi serius kepada rangka kerja dan kestabilan perlembagaan negara.

“Dia telah mengeluarkan kenyataannya, dan ia bukan sesuatu yang boleh kita (rakyat Malaysia) alu-alukan.

- Advertisement -

“Kita telah menubuhkan Malaysia sebagai sebuah Persekutuan.

“Dia (Tunku Ismail) nampaknya berpendapat Malaysia perlu ada satu raja dan sebagainya.

“Itu akan mengubah perlembagaan kita, dan itu tidak bijak kerana apabila anda berbuat demikian, seluruh negara akan hancur,” katanya semasa episod Sembang Tepi Api Sinar Daily semalam.

- Advertisement -

Bekas Perdana Menteri itu juga menjelaskan konteks sejarah persekutuan Malaysia, menekankan kepentingan perpaduan dalam kalangan negeri.

“Sebelum merdeka, negeri-negeri Melayu telah dipisahkan, setiap negeri ada pemerintah dan raja sendiri.

“Negeri-negeri itu kecil, lemah, dan miskin, dan mereka terpaksa tertakluk kepada kuasa asing seperti Thailand, Myanmar dan China.

“Jadi jika anda memecahkan seluruh negara, saya minta maaf untuk mengatakan negara akan mundur. Malah yang melakukan yang baik (negeri yang kini baik) akan mundur,” tambahnya.

Ketika ditanya sama ada beliau mempunyai sebarang nasihat untuk Tunku Ismail, Dr Mahathir menjawab, “Saya rasa kita mempunyai sistem yang baik dengan konsep persekutuan.

“British mahu mewujudkan Malayan Union, yang akan menjadi satu negara tanpa negeri, hanya satu kerajaan.

“Sebelum ini, terdapat tujuh kerajaan. Raja-raja dan rakyat membantah, dan masing-masing bersetuju dengan Persekutuan.”

Bekas perdana menteri itu juga menumpukan perhatiannya kepada faedah sistem persekutuan semasa, yang mengimbangi autonomi negeri dengan tanggungjawab kerajaan pusat.

Beliau menyatakan bahawa persekutuan mempunyai kerajaan pusat, dan ia mempunyai kerajaan negeri.

“Jadi negeri-negeri itu sendiri, tetapi untuk perkara besar seperti hal ehwal luar negeri dan pertahanan, ia sepatutnya menjadi tanggungjawab Kerajaan Persekutuan,” katanya sambil menekankan bahawa negara dan rakyatnya harus menunjukkan semangat bersatu apabila berhadapan dengan kuasa luar.

Pada hujung minggu, semasa podcast di program pertemuan belia Johor, Tunku Ismail, berkata bahawa sistem Kerajaan Persekutuan perlu dirombak, dengan Johor dianggap sebagai rakan kongsi.

Beliau berkata sistem dalam Kerajaan Persekutuan perlu diubah dan Johor bukan milik Malaysia.

“Kami adalah rakan kongsi, jadi anda mesti mula melayan kami seperti rakan kongsi,” kata Pemangku Raja Johor itu.

Tunku Ismail juga berkata Johor tidak boleh kekal sebagai “pengemis” dan harus mempunyai parti politik sendiri.

“Lihat di Sarawak, mereka mendapat banyak ‘tawaran’ daripada Kerajaan Persekutuan kerana mereka mempunyai parti politik sendiri,” titah baginda.

Gabungan Parti Sarawak (GPS), gabungan pemerintah di Sarawak, ditubuhkan selepas Barisan Nasional kehilangan kuasa pada Pilihan Raya Umum 2018 dan mempunyai 23 kerusi di Dewan Rakyat.

Gabungan itu memegang 79 kerusi dalam 82 kerusi Dewan Undangan Negeri Sarawak dan dianggotai empat parti berpangkalan di Sarawak iaitu Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Demokratik Progresif (PDP), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan Parti Rakyat Sarawak (PRS).

 

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img