spot_img
spot_img

Malaysia pilihan pelabur kerana kestabilan politik

spot_img

MELAKA (22 April): Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Malaysia telah mendapat perhatian dunia sebagai destinasi pelaburan utama kerana kestabilan politik dan dasar ekonomi yang jelas.

Anwar berkata dasar seperti Transformasi Digital, Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional dan Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 membantu pelabur melihat kekuatan negara.

“Malaysia kini menarik pelaburan daripada syarikat seperti Infineon, Nvidia dan berpuluh-puluh lagi, memerlukan kira-kira 30,000 jurutera yang tidak dapat kami penuhi sepenuhnya.

- Advertisement -

“Justeru, tumpuan ibu bapa dan anak-anak Melayu mestilah dalam bidang sains dan matematik serta TVET (Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional), yang sedang giat diusahakan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bagi meningkatkan keupayaan mereka, ” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis sambutan Aidilfitri Madani 2024 peringkat negeri Melaka di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) di Ayer Keroh di sini pada malam Isnin.

Turut hadir Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Mohd Ali Rustam, Ahmad Zahid dan Ketua Menteri Datuk Seri Ab Rauf Yusoh.

- Advertisement -

Justeru, Anwar menyeru semua pihak di semua peringkat melakukan perubahan sikap dan minda bagi mengelak negara ketinggalan dalam pelbagai aspek.

“Saya benar-benar berharap akan ada perubahan dalam sikap dan minda. Jika tidak, kita akan ketinggalan kerana kita bergaduh dan bergaduh dalam perkara-perkara kecil sehingga mengorbankan isu-isu teras. Kita bukan sahaja akan ketinggalan dalam kalangan kaum yang bersaing tetapi juga sesama kaum. negara maju.

“Saya tidak mahu orang kita ketinggalan kerana kita bergelut dengan perkara remeh, dan kita akan tewas dalam pertandingan ini,” katanya.

Anwar berkata kerajaan bercadang untuk menubuhkan fakulti baharu berasaskan AI di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) berikutan pertemuannya dengan syarikat berpangkalan di Taiwan sebelum ini.

 

 

Sumber – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img