spot_img
spot_img

UMNO boleh menang di 6 PRK – PAS

spot_img

KOTA BHARU: Ketua Penerangan Pas berkata Umno boleh menang dalam pilihan raya kecil di enam kerusi parlimen yang kini disandang ‘pembelot’ Bersatu.

Ahmad Fadhli Shaari, ketua penerangan Pas, berkata inilah sebabnya Barisan Nasional sedang mendesak agar enam kerusi itu dikosongkan.

“Khairy Jamaluddin (bekas Ketua Pemuda Umno) berkata jika pilihan raya kecil diadakan di kerusi yang disandang oleh pembelot (Bersatu), Bersatu akan memenanginya semula,” katanya dalam catatan Facebook.

- Advertisement -

“(Tetapi) Saya mempunyai pandangan berbeza. Saya fikir Umno mempunyai peluang untuk menang, terutamanya di kerusi Parlimen ia kalah dengan margin kecil,” katanya sambil menambah ini kerana Umno akan mendapat undi daripada penyokong Pakatan Harapan.

“Jadi Umno kini giat mendesak Speaker Dewan Rakyat mengisytiharkan kerusi-kerusi ini kosong bagi membuka laluan kepada pilihan raya kecil.”

Enam ahli Parlimen Bersatu dan seorang ADUN telah menentang parti mereka dan berikrar menyokong Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

- Advertisement -

Mereka ialah Dr Zulkafperi Hanapi (Tanjung Karang), Zahari Kechik (Jeli), Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar), Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (Bukit Gantang), Suhaili Abdul Rahman (Labuan) dan Mohd Azizi Abu Naim (Gua Musang) dan ADUN Selat Klang Datuk Abdul Rashid Asari.

Sebelum ini, Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata parti itu akan mengambil tindakan terhadap tujuh wakil rakyat yang mengisytiharkan sokongan kepada Anwar.

Ini berlaku selepas Pendaftar Pertubuhan (ROS) meluluskan pindaan kepada perlembagaan Bersatu yang menyaksikan wakil rakyat yang menentang parti itu secara automatik berhenti menjadi ahli.

Muhyiddin juga berkata ini secara automatik akan menyebabkan pilihan raya kecil.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img