spot_img
spot_img

AS lulus lagi bantuan ketenteraan Israel, melambangkan penyatuan negara-negara Barat

spot_img

JERUSALEM, 21 April — Amerika Syarikat (AS) baru meluluskan lagi sejumlah AS$13 bilion bantuan ketenteraan untuk Zionis Israel, walaupun kebimbangan antarabangsa semakin meningkat terhadap nasib orang awam di Gaza.

Para penganalisis menggambarkan bahawa penyatuan negara-negara Barat yang diketuai oleh AS sangat kukuh untuk Zionis Israel berbanding penyatuan negara-negara Arab untuk Palestine.

Perdana Menteri Benjamin Netanyahu semalam berkata kelulusan Dewan Perwakilan Amerika Syarikat berjumlah berbilion dolar dalam bantuan ketenteraan baharu menunjukkan sokongan padu kepada Israel dan “mempertahankan tamadun Barat”.

- Advertisement -

Dalam catatan di X, Netanyahu berkata: “Kongres AS telah meluluskan rang undang-undang bantuan yang amat dihargai yang menunjukkan sokongan kuat dua parti (Republikan dan Demokrat) untuk Israel dan mempertahankan tamadun Barat. Terima kasih kawan-kawan, terima kasih Amerika!”

Menteri luar Israel berkata ia “menghantar mesej yang kuat kepada musuh kita”.

“Undi ke atas pakej bantuan Israel dengan sokongan bipartisan yang menggalakkan membuktikan hubungan kukuh dan perkongsian strategik antara Israel dan AS, dan menghantar mesej kuat kepada musuh kita,” Israel Katz menyiarkan di X.

- Advertisement -

“Saya harap ia lulus Senat tidak lama lagi dengan sokongan dua parti yang kuat,” kata Katz.

Beliau berterima kasih kepada speaker Dewan Rakyat Mike Johnson atas “kepimpinannya yang mengetuai usaha untuk meluluskan pakej bantuan Israel” dan Ketua Minoriti Dewan Rakyat Hakeem Jeffries “kerana menyokongnya”.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img