spot_img
spot_img

Dana kekayaan Norway terbesar dunia kerana hasil melabur dalam sektor teknologi

spot_img

OSLO, 18 April — Dana kekayaan negara Norway yang bernilai AS$1.6 trilion , merupakan syarikat kerajaan yang terbesar di dunia, hari ini mencatatkan keuntungan 1.2 trilion Crown (RM521 bilion) untuk suku pertama 2024, dirangsang oleh saham teknologinya yang kukuh.

Pulangan pegangan saham globalnya berjumlah 9.1 peratus dalam tempoh dari Januari hingga Mac 2024.

“Pelaburan ekuiti kami mempunyai pulangan yang sangat kukuh pada suku pertama, terutamanya didorong oleh sektor teknologi,” kata timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Trond Grande dalam satu kenyataan.

- Advertisement -

Pulangan pegangan saham globalnya berjumlah 9.1 peratus dalam tempoh dari Januari hingga Mac 2024.

Keuntungan itu dibandingkan dengan keuntungan 893 bilion Crown pada masa yang sama setahun lalu.

Pulangan keseluruhan pelaburan dana sebanyak 6.3 peratus adalah 0.1 mata peratusan di bawah indeks penanda arasnya, katanya.

- Advertisement -

Dana negara itu melaburkan hasil pengeluaran minyak dan gas negaranya ke dalam saham, bon, hartanah tidak tersenarai dan projek boleh diperbaharui di luar negara.

Saiznya bersamaan dengan AS$283,000 untuk setiap lelaki, wanita dan kanak-kanak Norway.

Kira-kira 72.1 peratus daripada aset itu dipegang dalam stok setakat 31 Mac, manakala 26.0 peratus dilaburkan dalam pendapatan tetap, 1.8 peratus dalam hartanah tidak tersenarai dan 0.1 peratus dalam infrastruktur tenaga boleh diperbaharui tidak tersenarai.

Satu unit bank pusat Norway menguruskan dana itu, yang memiliki 1.5 peratus daripada semua saham tersenarai global dan mempunyai kepentingan dalam kira-kira 8,900 syarikat.

Secara berasingan hari ini, dana itu berkata ia akan mengundi menyokong cadangan membenarkan NatWest membeli balik lebih banyak sahamnya daripada kerajaan Britain, di tengah-tengah usaha mempercepatkan penswastaan.

 

 

Sumber — Reuters

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img