spot_img
spot_img

AI bantu pekerja gig untuk bertahan lama dalam industri

spot_img

Dalam landskap dinamik ekonomi gig, di mana tenaga kerja ramai terdiri daripada kontraktor bebas dan pekerja bebas, mengekalkan bakat terbaik adalah cabaran kritikal bagi perniagaan di sektor ini. Untuk menangani perkara ini, integrasi Kecerdasan Buatan (AI – Artificial Intelleigence) terbukti boleh membantu menyelesaikan cabaran para pekerja gig ekonomi ini.

Algoritma pintar membentuk semula ekonomi gig dengan membantu syarikat mengekalkan pekerja gig mereka dan mewujudkan persekitaran yang saling menguntungkan.

Artikel ini meneroka cara AI mengubah strategi pengekalan ekonomi gig (retention), menjadikannya “menang-menang” untuk kedua-dua perniagaan dan pekerja gig yang terlibat.

- Advertisement -

Evolusi Ekonomi Gig

Ekonomi gig, yang dicirikan oleh tenaga kerja yang fleksibel, telah mengalami pertumbuhan pesat. Pekerja bebas, kontraktor bebas dan pekerja gig kini menyumbang dengan ketara kepada pelbagai industri. Walau bagaimanapun, fleksibiliti model ini, yang menarik minat pekerja, boleh menjadikan pengekalan bakat sebagai cabaran utama untuk perniagaan. Dengan pekerja yang sering berhubung dengan berbilang pelanggan, memastikan mereka terlibat dan komited kepada satu organisasi boleh menjadi suatu cabaran bagi perniagaan. Begitu juga untuk memastikan para pekerja gig ekonomi dapat menjamin masa depan dengan pendapatan yang terjamin. Ia memerlukan suatu sistem supaya semua pihak terlibat dapat kekal lama dan berjaya di sektor ini. Jawapan kepada sistem ini adalah AI.

Bagaimana AI boleh membantu ?

- Advertisement -

AI telah melangkah masuk untuk mengurangkan cabaran di atas. Algoritma lanjutan menganalisis sejumlah besar data untuk memberikan cerapan tentang keutamaan pekerja kontrak, corak kerja dan kepuasan kerja. AI boleh meramalkan potensi cabaran atau permasalahan dengan mengenal pasti tanda-tanda prestasi merudum, membolehkan majikan mengambil langkah proaktif. AI juga boleh mengenal pasti sikap pelanggan untuk pekerja menganalisa bagi membantu mereka memberi servis yang terbaik, dan secara tidak langsung berkekalan dalam menghasilkan pendapatan tinggi di sektor ini.

Pengalaman Kerja Diperibadikan (Personalise)

Salah satu keupayaan luar biasa AI ialah pemperibadian. Dengan mengkaji gelagat dan maklum balas pekerja kontrak dan juga pelanggan, AI boleh mengesyorkan projek dan jadual yang diperibadikan, malah menawarkan peluang pembangunan kendiri pekerja gig untuk menjadi lebih profesional. Pendekatan yang disesuaikan ini meningkatkan kepuasan kerja dan menggalakkan pekerja untuk bersama syarikat dengan lebih lama.

Peningkatan Kemahiran

AI bukan hanya tentang mengekalkan pekerja kontrak; ia juga tentang meningkatkan kemahiran mereka. Algoritma pintar boleh mengenal pasti jurang kemahiran dan mencadangkan kursus atau latihan yang berkaitan. Pelaburan dalam pertumbuhan profesional pekerja ini bukan sahaja meningkatkan kesetiaan tetapi juga menyumbang kepada keberkesanan pekerja di tempat kerja serta kepuasan kepada pelanggan.

Maklum Balas Dipacu Data

Maklum balas yang tepat pada masanya dan konstruktif adalah penting untuk pertumbuhan pekerja kontrak. AI boleh menyediakan penilaian prestasi masa nyata, memastikan pekerja tahu di sudut mana mereka cemerlang dan di mana mereka boleh menambah nilai. Gelung maklum balas pacuan data ini (big data) membantu pekerja melihat nilai dan potensi pertumbuhan mereka dalam organisasi.

Meningkatkan Keseimbangan Kerja-Kehidupan

Algoritma AI boleh membantu perniagaan mengurus beban kerja dan jadual untuk pekerja kontrak dengan lebih baik. Dengan menggalakkan keseimbangan kerja-kehidupan yang sihat, AI memastikan bahawa pekerja kekal berpuas hati dan mengelakkan keletihan, akhirnya membawa kepada pengekalan yang lebih lama dengan syarikat.

Penjimatan kos

Ekonomi gig selalunya melibatkan pengambilan yang tinggi dan kos onboarding (kos permulaan) kerana sifatnya yang sementara. Peranan AI dalam pengekalan mengurangkan perbelanjaan ini, kerana ia lebih menjimatkan kos untuk mengekalkan pekerja kontrak yang berbakat daripada mencari dan melatih pekerja baru secara berterusan.

Cabaran dan Pertimbangan Etika

Penyepaduan AI dalam ekonomi gig bukan tanpa cabarannya. Privasi data, bias algoritma dan ketelusan adalah kebimbangan yang perlu ditangani. Syarikat mesti memastikan bahawa AI digunakan secara bertanggungjawab dan beretika untuk mewujudkan situasi menang-menang untuk kedua-dua pekerja dan majikan.

Kesimpulan

AI dan algoritma pintar mentakrifkan semula ekonomi gig, meningkatkan pengekalan pekerja dan membentuk semula cara perniagaan terlibat dengan tenaga kerja kontrak mereka. Dengan mencipta pengalaman yang diperibadikan, menawarkan pembangunan kemahiran dan mempromosikan keseimbangan kerja-kehidupan yang sihat, AI bukan sahaja membantu perniagaan mengekalkan bakat terbaik mereka tetapi juga memupuk ekonomi gig yang berkembang maju yang memberi manfaat kepada kedua-dua pihak. Memandangkan AI terus berkembang, begitu juga impaknya terhadap strategi pengekalan ekonomi gig, menjadikannya ruang yang menarik untuk ditonton pada tahun-tahun akan datang.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img