spot_img
spot_img

Beg galas sebelah bahu diharamkan di Korea Utara

spot_img

Peronda patriot Korea Utara menakutkan rakyatnya jika membawa beg yang disangkut pada sebelah bahu kerana ia meniru budaya barat.

Sesiapa yang tertangkap dalam perjalanan ke sekolah atau bekerja dengan beg di atas bahu akan ditahan serta-merta dan diberi syarahan agar tidak meniru rakyat Korea Selatan yang kapitalis serta mengikut budaya barat.

Mereka yang melanggar undang-undang itu akan dirampas beg mereka atau malah ada dilaporkan pelajar dibuang sekolah dalam beberapa kes, Radio Free Asia melaporkan, memetik sumber di dalam negara.

- Advertisement -

Dalam kes yang paling ekstrem, pembawa beg itu dihukum dengan bekerja di kem buruh, lapor RFA.

Rakyat Korea Utara diberitahu bahawa cara yang sesuai untuk membawa beg adalah dalam gaya sosialis yang diluluskan iaitu dipakai di belakang dengan tali beg di kedua-dua bahu atau dipegang dengan satu tangan. Korea Utara tidak mahu para pelajarnya terpengaruh dengan rancangan TV dari Korea Selatan.

“Satu rondaan yang dianjurkan oleh Liga Belia Patriotik Sosialis bertindak membanteras seorang pelajar kolej yang memakai beg tergantung di sisi mereka di pintu pagar utama Universiti Perubatan Hamhung,” kata seorang penduduk bandar itu kepada RFA. Sumber itu tidak dinamakan atas sebab keselamatan.

- Advertisement -

Satu lagi sumber mengesahkan bahawa pelajar kolej Korea Utara kini memang lebih suka memakai beg bahu dengan tali panjang di sisi mereka kerana dikatakan terpengaruh dengan rancangan TV Korea Selatan.

Pada majlis perasmian sebuah maktab perguruan di Pyongsong, pegawai kerajaan mengumumkan bahawa sesiapa yang didapati membawa beg di atas bahu sebelah akan dihukum “kerana menyebarkan budaya boneka Korea Selatan”, tambah sumber itu.

Meniru trend Korea Selatan juga berkemungkinan menarik perhatian tambahan daripada pihak berkuasa kerana ramai anak muda Korea Utara menjejaskan ragam dan slanga jiran mereka selepas menonton drama televisyen dan filem yang diseludup ke Korea Utara.

Kumpulan hak asasi manusia telah melaporkan bahawa berpuluh-puluh orang – termasuk ramai kanak-kanak – telah dijatuhi hukuman penjara yang lama atau bahkan dilaksanakan selepas ditangkap menonton rancangan asing di negara itu.

Beg bahu telah menyertai senarai tingkah laku yang semakin meningkat yang dianggap bertentangan dengan prinsip sosialis negara, dengan banyak laporan muncul dari Korea Utara dalam beberapa tahun kebelakangan ini tentang orang yang dilaporkan memakai pakaian yang menyimpang daripada sut gaya Pengerusi Mao yang longgar atau mempunyai gaya rambut yang sesuai.

Pemilik haiwan peliharaan juga telah terperangkap dalam usaha untuk ‘kesucian sosialis’ dan dimaklumkan bahawa mempunyai anjing di rumah tidak serasi dengan prinsip negara, manakala jamuan perkahwinan juga telah dicap sebagai gejala kapitalisme. Malah dentingan gelas wain di kaunter penyambut tetamu tidak disenangi sebagai kesan terhadap budaya Barat yang merosot.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img