spot_img
spot_img

Perkenalkan, calon Miss Universe pertama dari Arab Saudi

spot_img

Arab Saudi akan mempunyai calon Miss Universe pertama tahun ini, dengan model terkenal Rumy Alqahtani dinamakan sebagai calon negara itu untuk pertandingan antarabangsa 2024.

Alqahtani kelahiran Riyadh telah pun bertanding dan memenangi, pertandingan ratu cantik di seluruh dunia, termasuk terbaharu Miss dan Mrs Global Asian di Malaysia.

Model dan influencer berusia 27 tahun itu telah pun dinobatkan sebagai Miss Arab Saudi, Miss Middle East, Miss Arab World Peace, dan Miss Woman (Arab Saudi), menurut Harper’s Bazaar Arabia.

- Advertisement -

Alqahtani kini akan menjadi wakil pertama Arab Saudi untuk Miss Universe, pertandingan ratu cantik antarabangsa yang telah berlangsung sejak 1952.

Berpakaian gaun pesta labuci, memakai selempang Miss Universe Arab Saudi, dan di sebelah bendera Saudi, Alqahtani mengumumkan berita itu kepada 1 juta pengikutnya di Instagram.

“Saya berbesar hati untuk menyertai pertandingan Miss Universe 2024. Ini adalah penampilan sulung Kerajaan Arab Saudi dalam pertandingan itu,” tulisnya.

- Advertisement -

Arab Saudi agak baharu dalam dunia fesyen dan model, dengan pembaharuan yang dibawa oleh Putera Mahkota Mohammed bin Salman menyaksikan pertunjukan fesyen dan pelbagai bentuk hiburan lain di negara itu selepas sekatan sosial yang ketat selama bertahun-tahun.

(Mohammed Bin Salman)

Beberapa negara Arab, seperti Lubnan dan Bahrain, telah mengambil bahagian dalam pertandingan Miss Universe, yang tidak menampilkan bahagian pakaian renang seperti pertandingan Miss World.

Ia juga mempunyai bahagian pakaian tradisional, di mana peserta boleh mempamerkan pakaian kebangsaan mereka.

Pada tahun 2021, Miss Universe telah diadakan di Israel, walaupun terdapat gesaan untuk memboikot daripada BDS dan aktivis Arab.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img