spot_img
spot_img

Sepanyol iktiraf negara Palestine Julai ini

spot_img

MADRID: Sepanyol akan mengiktiraf kewujudan negara Palestin menjelang Julai ini, kata Perdana Menteri Pedro Sanchez kepada wartawan sewaktu lawatan beliau ke Asia Barat.

Ia turut dilaporkan oleh beberapa laporan yang diterbitkan media Sepanyol, hari ini.

Agensi berita negara yang dipetik dari EFE dan akhbar El Pais serta La Vanguardia memetik kenyataan tidak rasmi Sanchez yang dalam perjalanan di ibu negara Jordan, Amman, semalam yang menjadi hari pertama lawatan ke Jordan, Qatar dan Arab Saudi.

- Advertisement -

Menurut laporan itu, Sanchez berkata beliau menjangkakan agenda itu akan berlaku, menjelang pilihan raya Parlimen Eropah pada awal Jun ini dan akan mengetengahkan perbahasan berterusan berkenaan pencerobohan Zionis Israel terhadap Palestine di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Menurut laporan EFE, beliau menjangkakan Sepanyol akan memberikan pengiktirafan kepada rakyat Palestin menjelang Julai, dan turut percaya tidak lama lagi akan ada ‘ramai yang kritikal’ dalam Kesatuan Eropah untuk mendorong beberapa negara anggota turut mengikut tindakan yang sama.

Pada mesyuarat Majlis Eropah pada 22 Mac lalu, Sanchez berkata, beliau bersetuju dengan pemimpin Ireland, Malta dan Slovenia untuk ‘mengambil langkah pertama’ ke arah mengiktiraf negara yang diisytiharkan oleh rakyat Palestin di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza yang diduduki Israel.

- Advertisement -

Ketika itu, beliau menjangkakan pengiktirafan itu akan berlaku semasa perundangan empat tahun semasa yang bermula tahun lalu.

Israel bagaimanapun, bertindak balas dengan memberitahu empat negara itu, rancangan mereka akan membentuk satu ‘hadiah untuk keganasan’ yang akan mengurangkan peluang penyelesaian yang dirundingkan kepada konflik Gaza.

Negara-negara Arab dan EU juga bersetuju pada mesyuarat di Sepanyol pada November lalu bahawa penyelesaian dua negara adalah jawapan kepada konflik Palestin-Israel.

Sejak 1988, 139 daripada 193 negara anggota PBB sudah mengiktiraf kenegaraan Palestin.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img