spot_img
spot_img

Sektor media tradisional ketinggalan berbanding digital media

spot_img

KUALA LUMPUR (1 April): Kenanga Research mengekalkan penarafan rendah pada sektor media dan berkata tidak mungkin media tradisional (iaitu TV, radio dan akhbar) akan dapat puih kembali pada bahagian perbelanjaan iklan (adex – advertisement expenditure) yang ‘kalah’ kepada digital media.

Firma penyelidikan itu berkata ini disebabkan oleh aliran struktur di mana minat beralih kepada penstriman aplikasi atau tapak web (cth. Youtube, Spotify, Apple Music), aplikasi mudah alih (cth. Waze, Grab, CamScanner) dan tapak media sosial (cth. pengaruh selebriti, Instagram, TikTok, Facebook, X).

Ia mengatakan bahawa ternyata, sejak tiga tahun lalu, bahagian adex media digital telah meningkat secara progresif daripada 15.7% pada suku keempat tahun kalendar 2020 (4QCY2020) kepada 23.5% pada 4QCY2023.

- Advertisement -

“Walaupun ini telah membawa kepada kelemahan barisan teratas untuk pemain media tradisional, pengurangan yang sepadan dengan asas kos tetap mereka secara relatifnya lebih rendah.

“Oleh itu, ketinggalan dalam pelarasan kos telah mengakibatkan penurunan yang lebih curam ke bahagian bawah,” katanya.

Kenanga mengekalkan ramalan adex tahun kalendar 2024 (CY2024) sebanyak 0.3% penguncupan (CY2023: 1.7% pertumbuhan) kerana ia menjangkakan perbelanjaan mengikut budi bicara pengguna akan ditimbang dengan pelaksanaan cukai baharu pada CY2024.

- Advertisement -

Ia berkata kerana pasaran kini terdiri daripada cukai mewah (5%-10% ke atas barangan tertentu bernilai melebihi RM10,000), dan kadar cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang lebih tinggi sebanyak 8% (daripada 6%) ke atas transaksi yang layak.

“Bagaimanapun, sejajar dengan penguasaan dan daya tarikan pertumbuhan media digital, kami menjangkakan jumlah adex (ex digital) CY2024 akan menguncup lebih besar 1.8% tahun ke tahun (yoy) dan digital adex berkembang sebanyak 5% y-o-y,” katanya.

 

 

Sumber : The Edge Market Malaysia

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img