spot_img
spot_img

Apakah itu ‘ekonomi perak’ ?

spot_img

Ekonomi perak atau bahasa globalnya Silver Economy merangkumi semua aktiviti ekonomi, produk dan perkhidmatan yang direka untuk memenuhi keperluan orang yang berumur lebih dari 50 tahun. Konsep ini, yang diperoleh daripada apa yang dipanggil pasaran perak yang muncul di Jepun, — negara yang mempunyai peratusan tertinggi orang melebihi 65 tahun — semasa 1970-an untuk merujuk kepada pasaran kanan, menghimpunkan sektor yang pelbagai seperti kesihatan, perbankan, automotif, tenaga, perumahan, telekomunikasi, riadah dan pelancongan, antara lain.

Salah satu kunci kepada ekonomi perak adalah dalam inovasi teknologi. Kemajuan dalam automasi rumah, Kepintaran Buatan (AI), Internet of Things (IoT), eHealth dan perkhidmatan lain yang tipikal seperti bandar pintar, membangkitkan minat orang ramai yang matang tetapi ‘terlalu muda’ untuk berasa tua.

Di bawah ini disertakan ciri-ciri yang paling tepat menentukan pengguna ekonomi perak:

- Advertisement -

– Mereka mempunyai kuasa beli yang tinggi dan bebas daripada beban ekonomi.

– Mereka menggunakan masa mereka untuk melakukan apa yang mereka sentiasa mahu: untuk mengembara, menikmati pengalaman baharu, memberi diri mereka layanan, dan sebagainya.

– Mereka adalah orang yang aktif yang suka menjaga diri, bersukan, makan dengan baik, bergaya dan berseronok.

- Advertisement -

– Mereka setia kepada jenama mereka, menggunakan lebih daripada orang muda dan memerlukan produk dan perkhidmatan yang lebih khusus dan diperibadikan.

– Mereka mempunyai lebih banyak masa lapang dan suka memanfaatkannya dengan aktiviti kebudayaan dan masa terluang.

CIRI-CIRI EKONOMI MASA DEPAN

Ekonomi perak masih mempunyai banyak cabaran untuk diatasi hari ini untuk menjadi pemacu ekonomi yang sebenar, tetapi ekonomi masa depan akan diterajui oleh orang yang lebih tua dan akan mempunyai kualiti yang disenaraikan di bawah, antara lain:

Glokal

Ekonomi semakin glokal dan dalam dekad yang akan datang adalah perkara biasa bagi syarikat untuk berfikir secara global dan bertindak secara tempatan.

Inklusif

Ekonomi masa depan perlu membetulkan ketidakseimbangan globalisasi untuk mengurus peralihan yang adil dan mengagihkan kekayaan dengan lebih saksama.

Digital

Internet dan teknologi baharu akan memainkan peranan utama dalam Revolusi Perindustrian Keempat dan akan menjadi pusat inovasi perniagaan dan pintu masuk ke pasaran antarabangsa.

Tenaga Baharu

Aktiviti ekonomi akan mencari jalan untuk mengurangkan pembaziran bahan mentah dan sumber seperti makanan, air, teknologi dan tenaga dengan meningkatkan ekonomi pekeliling.

Mesra alam

Dengan penciptaan pekerjaan hijau, ekonomi hijau akan menyumbang kepada kesaksamaan sosial, meningkatkan kebajikan dan mengurangkan kekurangan sumber dan risiko alam sekitar.

Kerjasama

Ekonomi masa depan akan lebih prihatin kerana ia akan menggalakkan pertukaran produk dan perkhidmatan untuk faedah bersama.

PELUANG EKONOMI PERAK

Suruhanjaya Eropah meramalkan bahawa selain menjana keuntungan berbilion-bilion, ekonomi perak akan menyumbang dengan ketara kepada penciptaan pekerjaan dan nilai tambah kasar (GVA) Kesatuan Eropah (EU) menjelang 2025. Di bawah, kami menganalisis peluang utama yang ditawarkan oleh ekonomi perak

Perakuan sektor. Produk dan perkhidmatan baharu akan muncul di pasaran yang disesuaikan dengan keperluan orang yang lebih tua. Untuk mencapai matlamat ini, adalah penting untuk bergantung pada geronteknologi, iaitu bidang teknologi yang mengkaji penuaan manusia.

Rangsangan kepada profesion baharu. Penuaan penduduk akan membawa kepada penciptaan pekerjaan dan kemunculan kerjaya yang berkaitan dengan ekonomi perak, contohnya dalam bidang penjagaan orang tua.

Pelaburan dalam pelan strategik. Peningkatan ekonomi kanan akan menggalakkan kerajaan melabur dalam penyelesaian yang meningkatkan penjagaan kesihatan dan kebebasan warga tua, contohnya.

Penglibatan Ekonomi Perak dalam pasaran untuk produk dan perkhidmatan oleh pengusaha dan para pembeli adalah mereka yang berumur lebih daripada 50 tahun. Kini dianggarkan bernilai AS$15 trilion di seluruh dunia dan dijangka meningkat secara eksponen apabila bilangan warga emas terus meningkat.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img