spot_img
spot_img

AI boleh bantu elak kerugian banjir

spot_img

KUALA LUMPUR: Penggunaan teknologi kecerdasan buatan (AI – artificial intelligence) akan mengelakkan kerugian berbilion ringgit akibat banjir, menurut persidangan Dewan Negara hari ini.

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Aiman ​​Athirah Sabu berkata bagaimanapun, kriteria utama kejayaan penyesuaian AI adalah bergantung kepada perkongsian data antara agensi termasuk sektor swasta dalam menghasilkan model analisis AI yang lebih komprehensif dan tepat.

“Kementerian melalui Jabatan Perancangan Bandar dan Desa (PlanMalaysia) telah membangunkan Balai Cerap Bandar Malaysia yang menekankan perkongsian data antara agensi, dan analisis data awam untuk membantu dan menyokong pembuatan keputusan berasaskan bukti berhubung isu berkaitan perbandaran.

- Advertisement -

“Pembangunan aplikasi baharu melalui AI dalam pengurusan bencana dialu-alukan. Analisis data besar akan meningkatkan ketepatan untuk membuat ramalan jangka panjang bagi mengenal pasti kawasan baharu yang berisiko bencana melalui model simulasi.”

Beliau menjawab soalan tambahan Senator Datuk Sivaraj Chandran yang bertanya sama ada kementerian terbuka terhadap cadangan untuk menggunakan teknologi, AI dan data besar bagi mengatasi isu banjir di bandar itu.

Sementara itu, Aiman ​​berkata kementerian melalui PlanMalaysia telah menggariskan konsep bandar span dalam Rancangan Fizikal Negara Keempat (RFN-4), dengan dua teras iaitu kelestarian ruang dan daya tahan perubahan iklim.

- Advertisement -

Ini, tambahnya, adalah satu langkah ke arah pengurusan air yang lebih baik dan kawalan banjir di bandar ini.

“Konsep bandar span ialah penyimpanan dan penggunaan air hujan secara besar-besaran, bagi mengurangkan risiko banjir kilat dan meningkatkan jumlah air yang boleh digunakan semula.

“Konsep ini merupakan langkah responsif yang boleh digunakan di majlis perbandaran yang sering mengalami banjir kilat dan gangguan bekalan air.

“Setiap bandar span akan berbeza antara satu sama lain, bergantung pada keperluan tempatan, dan berfungsi sebagai penyesuaian berasaskan ekosistem dalam pengurusan bandar yang mampan.”

Beliau juga berkata bandar span akan membantu mengurangkan risiko pencemaran air, mengurangkan pulau haba, meningkatkan kawasan rekreasi dan hijau di bandar, dan meningkatkan kualiti hidup.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img