spot_img
spot_img

Pulau Pinang negeri kedua negara mempunyai LRT – mula tahun ini

spot_img

PUTRAJAYA, 29 Mac — Menteri Pengangkutan Anthony Loke hari ini mengesahkan dari mesyuarat Kabinet Jumaat lalu, kerajaan bersetuju untuk meluluskan cadangan pembangunan projek Laluan LRT Mutiara Pulau Pinang.

Katanya, pembinaan projek itu dijangka dimulakan tahun ini. Keseluruhan projek dijangka mengambil masa selama 6 tahun dan mula beroperasi pada 2030.

Beliau juga menambah bahawa kerajaan telah melantik MRT Corp sebagai pemaju projek dan pemilik aset.

- Advertisement -

Beliau berkata projek itu akan dibahagikan kepada tiga komponen utama iaitu kontrak kerja pembinaan awam bagi Segmen 1 iaitu Jajaran Pulau Silikon ke Komtar, kontrak kerja pembinaan awam Segmen 2 iaitu jajaran dari Komtar ke Pulau Pinang Sentral melalui tender terbuka dan kontrak turnkey untuk kerja sistem dan rolling stock melalui Build-Maintain-Transfer (BMT) melalui tender terbuka.

“SRS Consortium Sdn Bhd (SRS) akan ditawarkan kontrak ini melalui mekanisme Single-Sourcing Request for Proposal.

“Tawaran ini adalah berdasarkan permintaan kerajaan negeri Pulau Pinang, yang melantik SRS sebagai Rakan Penyampai Projek bagi Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP), termasuk Laluan LRT Mutiara, melalui tender terbuka pada Ogos 2015,” katanya.

- Advertisement -

Beliau berkata SRS juga telah menjalankan kajian teknikal dan reka bentuk awal, selain mendapatkan kelulusan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA), Penilaian Kesan Sosial (SIA), dan Skim Rel Bersyarat.

Jelasnya, nilai kontrak dan maklumat terperinci berkaitannya tertakluk kepada rundingan antara MRT Corp dan SRS, yang akan dimuktamadkan dalam tempoh 6 bulan.

“Bagaimanapun, kami tidak dapat membuat sebarang angka yang tepat kerana kami akan berunding dengan pihak berkaitan terlebih dahulu sebelum kami boleh mendedahkan sebarang angka,” katanya.

Loke juga berkata pembinaan depoh operasi rolling stock akan dirancang dan dibangunkan sempena projek pembangunan bersepadu Transit-Oriented Development (TOD) di Tapak Pesta, Sungai Nibong, melalui kerjasama antara MRT Corp dan kerajaan negeri Pulau Pinang.

Beliau berkata strategi baharu itu bertujuan menjana hasil bukan tambang tambahan yang penting untuk pelaburan semula dalam penyelenggaraan LRT Pulau Pinang pada masa hadapan.

Dengan keputusan kabinet ini, Loke berkata kerajaan persekutuan secara rasmi mengambil alih Projek Laluan LRT Mutiara Pulau Pinang daripada kerajaan negeri Pulau Pinang.

“Kerajaan akan mempertimbangkan kaedah pembiayaan projek yang sesuai, sama ada melalui peruntukan pembangunan atau cara lain yang sesuai,” katanya.

Loke berkata Laluan LRT Mutiara akan membentang dari Pulau Silikon ke Komtar dan kemudian menyeberang ke Penang Sentral di Seberang Perai untuk menyambung dengan rangkaian kereta api KTM Komuter dan ETS sedia ada.

“Jalur rel itu dianggarkan sepanjang kira-kira 29 km dengan 20 stesen termasuk 2 stesen pertukaran di Stesen Komtar dan Stesen Sentral Pulau Pinang,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img