spot_img
spot_img

Dewan Perniagaan Melayu Kedah sambut baik NCER

spot_img

ALOR STAR: Dewan Perniagaan Melayu (DPMM) Kedah menyambut baik ikrar Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membangunkan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER – Northern Corridor Economic Region) menjadi hab ekonomi dan teknologi bertaraf dunia.

Presidennya Datuk Mohd Zayad Md Ismail memuji Pelan Pembangunan Strategik NCER 2021-2025 atas kejayaannya dalam meningkatkan pelaburan dan mengembangkan pembangunan sosio-ekonomi rantau ini.

- Advertisement -

( Datuk Mohd Zayad Md Ismail)

Zayad melahirkan keyakinan bahawa wilayah koridor utara bersedia untuk menerima kemasukan pelaburan yang lebih besar, terutamanya dari segi teknologi dan inovasi baharu.

“NCER telah membuktikan daya tahannya sebagai rantau yang berdaya saing ekonomi dan destinasi pelaburan di tengah-tengah pergolakan ekonomi dalam pandemik dan konflik dunia, yang telah mengubah landskap sosio-ekonomi global dengan ketara.

- Advertisement -

“DPMM Kedah mengiktiraf keberkesanan program NCER, yang telah memberi kesan positif kepada pemulihan ekonomi isi rumah dan komuniti perniagaan di wilayah koridor utara,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Zayad berkata program, seperti Bengkel e-Keusahawanan (eEW), geran PMKS, literasi digital dan inisiatif e-dagang telah berjaya merapatkan jurang ekonomi antara bandar dan luar bandar.

“Ini amat penting dalam membantu kumpulan terpinggir dalam pembangunan dan mewujudkan ekosistem ekonomi tempatan yang teguh, sekali gus menarik pelabur ke wilayah utara.”

Beliau mencadangkan agar program NCER akan datang juga perlu mengutamakan pertanian moden untuk membantu mencapai agenda keselamatan makanan negara.

“Penggunaan teknologi termaju adalah penting dalam memperkasakan pertanian negara ke tahap yang lebih tinggi, khususnya dalam memastikan keselamatan makanan diurus dengan cekap dan berkesan.

“Kemunculan teknologi terkini ini juga akan mengubah norma pertanian tradisional kepada norma yang lebih digital dan sistematik, meningkatkan produktiviti pertanian dan mengurangkan pergantungan kepada import makanan,” tambahnya.

Zayad berkata pelaburan dalam teknologi dan inovasi baharu adalah penting untuk mengekalkan daya saing dan perkaitan dalam landskap ekonomi semasa dan masa depan.

“Diharapkan pelaburan domestik dan asing di rantau ini akan mewujudkan momentum pertumbuhan ekonomi berimpak tinggi, mengukuhkan dan mengekalkan momentum pertumbuhan ekonomi.

“Ini juga memberi peluang kepada pemain industri di rantau NCER untuk meningkatkan operasi mereka dan membangunkan bakat dan kemahiran melalui pelaburan baharu.”

Zayad berkata pelaburan sedemikian adalah penting terutamanya dalam memenuhi permintaan yang semakin meningkat bagi syarikat yang memindahkan kemudahan pembuatan atau pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) mereka ke Malaysia, khususnya di wilayah utara.

“Pada masa yang sama, NCER harus memberi tumpuan kepada projek strategik, pelaburan berimpak tinggi, dan meningkatkan bakat serta pembangunan untuk perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS),” tambahnya.

Zayad turut menekankan kepentingan pembuatan bernilai tinggi dan pertanian moden, menekankan keperluan perancangan strategik untuk menangani keperluan segera rakyat, perniagaan dan industri, khususnya dalam merapatkan jurang pembangunan luar bandar-bandar.

Beliau berharap NCER akan menjadi jambatan penting antara kawasan bandar dan luar bandar, khususnya dalam memupuk keseimbangan ekonomi dan ekosistem keusahawanan yang kondusif.

“Sehubungan itu, strategi untuk menggalakkan pelaburan dalam teknologi baharu, seperti teknologi kewangan, e-dagang, penjagaan kesihatan digital, perlu dilaksanakan dengan berkesan bagi menyediakan wilayah utara khususnya dalam menghadapi gelombang digital global dengan memacu industri digital berasaskan pengetahuan pertumbuhan.

“Ini juga penting terutama dalam memperkukuh ekosistem digital untuk meningkatkan kualiti hidup penduduk di rantau ini,” tambahnya.

Sementara itu, dalam mewujudkan dan merealisasikan ekosistem ekonomi berasaskan digital dan menyokong e-dagang, Zayad menegaskan pelaburan dalam infrastruktur telekomunikasi dan capaian internet berkelajuan tinggi di kawasan luar bandar adalah penting.

“NCER dijangka akan bekerjasama secara lebih proaktif dengan syarikat telekomunikasi untuk meluaskan ketersambungan dan meningkatkan kualiti internet terutama di kawasan luar bandar,” tambahnya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img