spot_img
spot_img

Syarikat sosial media Donald Trump peroleh $10bilion pada hari pertama Nasdaq

spot_img

26 MAC — Saham Trump Media & Technology Group melonjak lebih 45 peratus pada hari Selasa dalam penampilan sulung mereka di Nasdaq sejak lebih dua tahun sejak penggabungannya dengan firma baru yang tiada perniagaan (blank-check firm).

Pada AS$72.63 sesaham, permodalan pasaran syarikat itu ialah AS$9.84 bilion pada asas yang tidak cair. Dagangan dalam saham di bawah penanda “DJT” telah dihentikan seketika kerana aktifnya turun naik saham sejurus selepas loceng pembukaan.

Pegangan majoriti Trump dalam TMTG kali terakhir bernilai AS$5.72 bilion, walaupun sekatan lokap selama enam bulan boleh menghalangnya daripada menjual atau meminjam terhadap pegangan sahamnya.

- Advertisement -

TMTG, yang memiliki platform media sosial Truth Social, secara rasmi bergabung dengan syarikat cek kosong Digital World Acquisition Corp pada hari Isnin lepas.

Saham syarikat yang sebelum ini dikenali sebagai Digital World, yang kini TMTG, telah melonjak lebih daripada 35 peratus.

“Penilaian perniagaan adalah lebih berbanding dengan asasnya, tetapi saya tidak akan melihatnya dalam masa terdekat,” kata Thomas Hayes, Pengerusi Great Hill Capital.

- Advertisement -

“Penilaian ini mungkin lebih merupakan proksi pada keghairahan penyokong Trump daripada anggaran yang munasabah mengenai prospek perniagaannya.”

Trump, yang menghadapi empat perbicaraan jenayah dalam perebutan jawatan presiden AS, telah bergelut untuk mengumpul wang untuk perbelanjaan kempen dan undang-undangnya.

Sementara itu, kelebihan kepada keputusan yang akan menghalang pihak berkuasa negeri New York daripada merampas asetnya telah memberi Trump sedikit ruang kewangan ketika dia cuba membina kewangan kempen dan mengekalkan empayar hartanahnya.

Perjanjian itu akan menyuntik wang tunai AS$300 juta kepada Truth Social, yang telah kehilangan AS$10.6 juta daripada operasinya dalam sembilan bulan pertama 2023.

Syarikat itu juga menyediakan cara untuk penyokong Trump bertaruh pada kebangkitannya sebagai tokoh politik, seperti yang dibuktikan oleh saham syarikat Digital World Acquisition

Dunia Digital berkata dalam pemfailan bulan lalu bahawa Trump mungkin melepaskan pegangannya dalam Truth Social dan menghentikan sebarang penglibatan dalam pengurusannya berdasarkan kempen dirinya untuk menjadi presiden.

Firma pemerolehan tujuan khas itu menandatangani perjanjian penggabungannya dengan syarikat Trump pada Oktober 2021 dan sejak itu telah menjadi sasaran penyiasatan oleh Jabatan Kehakiman AS.

Ia mencapai penyelesaian AS$18 juta dengan pengawal selia sekuriti AS berhubung pendedahan yang tidak tepat pada Julai tahun lepas.

Pemegang saham mengundi menyokong perjanjian itu minggu lalu, lebih sebulan selepas pengawal selia memberi lampu hijau untuk perjanjian itu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img