spot_img
spot_img

Singapura arah kedutaan Israel padam catatan facebook berkenaan Al-Quran & Palestine

spot_img

SINGAPURA, 25 Mac — Pihak berkuasa Singapura mengarahkan kedutaan Israel untuk memadam catatan yang dibuat di laman Facebooknya semalam. Menteri Undang-undang dan Hal Ehwal Dalam Negeri Singapura, K Shanmugam menggelar posting itu sebagai “percubaan untuk mengubah semula sejarah”.

Posting itu “tidak sensitif”, “tidak sesuai” dan “tidak boleh diterima sama sekali” kerana ia membawa risiko menjejaskan keselamatan dan keharmonian di Singapura, katanya.

“Saya sangat kecewa apabila diberitahu mengenainya,” katanya kepada pemberita. “Kementerian Dalam Negeri (MHA – Ministry of Home Affairs) bercakap dengan Kementerian Luar Negeri (MFA –  Ministry of Foreign Affairs) semalam dan mengatakan bahawa kedutaan Israel perlu menurunkan catatan mereka itu dengan segera, dan mereka telah menurunkannya.”

- Advertisement -

Catatan yang kini telah dipadamkan di halaman Facebook kedutaan Israel di Singapura menyatakan: “Israel disebut 43 kali dalam al-Quran. Sebaliknya, Palestin tidak disebut sama sekali pun.”

Catatan itu seterusnya mengatakan bahawa bukti arkeologi seperti peta, dokumen dan syiling menunjukkan bahawa orang Yahudi adalah penduduk asli Israel.

Posting ini adalah suatu percubaan untuk menulis semula sejarah,” kata Shanmugam.

- Advertisement -

“Penulis catatan itu harus melihat resolusi PBB (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu), melihat sama ada tindakan Israel dalam beberapa dekad yang lalu adakah konsisten dengan undang-undang antarabangsa sebelum cuba menulis semula sejarah.”

Menyebut catatan kedutaan Zionis Israel itu sebagai “salah di banyak peringkat”, Shanmugam berkata ia boleh mencetuskan ketegangan kerana kemarahan daripada catatan itu boleh merebak ke dunia fizikal, dan membahayakan masyarakat di Singapura.

Walaupun beliau berkata MHA biasanya tidak campur tangan dalam sebarang posting dalam talian yang dibuat oleh kedutaan di negara pulau itu kerana menghormati kedaulatan mereka, namun kali ini MHA bertindak memberitahu kedutaan Israel untuk menurunkan catatan itu selepas perbincangan dengan MFA kerana “potensi kesan” bagi masyarakat di Singapura.

Beliau menambah bahawa catatan di facebook itu telah “secara selektif (menunjuk) kepada teks agama” untuk membuat titik politik dan “lebih teruk lagi” catatan itu menggunakan al-Quran untuk tujuan ini.

“Selalunya kedutaan mengatakan dan mengeluarkan siaran, kenyataan yang mungkin kita tidak bersetuju tetapi kita secara amnya tidak campur tangan kerana mereka mewakili negara berdaulat, mereka mempunyai autonomi, tetapi apabila ia menjejaskan keselamatan, keamanan dan keharmonian yang rakyat Singapura nikmati kini, kami berindak dan campur tangan,” katanya.

Secara berasingan, Menteri Pembangunan Sosial dan Keluarga dan Menteri yang bertanggungjawab bagi Hal Ehwal Agama Islam, Masagos Zulkifli berkata dalam catatan Facebook bahawa dia juga “sangat kecewa” apabila melihat siaran itu.

“Tiada sesiapa pun harus membuat tafsiran yang menyinggung kepercayaan orang lain, terutamanya secara selektif menggunakan teks suci mereka, untuk membuat perkara politik,” kata Masagos.

“Sama ada seseorang itu warga Singapura atau asing di Singapura, kita tidak boleh melakukan atau berkata apa-apa yang mengganggu keharmonian sosial yang sangat berharga bagi kita di Singapura. Mesej yang tidak sensitif dan tidak sesuai seperti itu boleh menyebabkan kerosakan, dan menyemai rasa tidak percaya di kalangan masyarakat pelbagai kaum di Singapura,” tambahnya.

Terdahulu pada hari Isnin, Menteri Hal Ehwal Luar Vivian Balakrishnan mempertimbangkan catatan itu juga berkata: “Adalah sangat tidak wajar untuk merujuk kepada teks suci untuk membuat perkara politik. Kami telah menjelaskan perkara ini kepada Kedutaan Israel yang dan mereka telah menurunkan catatan itu.”

Dr Balakrishnan bercakap semasa dalam perjalanan pulang dari perjalanannya ke Timur Tengah, di mana beliau melawat Israel dan Wilayah Palestin.

Beliau diiringi delegasi termasuk lima Ahli Parlimen: Alex Yam, Nadia Ahmad Samdin, Rachel Ong, Zhulkarnain Abdul Rahim dan Gerald Giam dari Parti Pekerja.

Semasa pertemuannya dengan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu di Israel, Dr Balakrishnan memberitahu pemimpin Israel bahawa tindak balas ketenteraan mereka adalah keterlaluan, kata MFA dalam satu kenyataan pada 20 Mac.

Beliau menambah bahawa harapannya adalah untuk “gencatan senjata kemanusiaan segera” untuk membolehkan bantuan mengalir ke Gaza, dan untuk membebaskan tebusan.

Serangan Hamas pada 7 Oktober ke atas Israel mengakibatkan kematian lebih 1,100 dan pengambilan lebih 200 tebusan, berdasarkan jumlah Israel.

Kementerian kesihatan Gaza telah melaporkan bahawa tindak balas ketenteraan Israel telah membunuh lebih 32,000 nyawa sehingga kini di Gaza, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak.

 

 

Sumber – TODAY

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img