spot_img
spot_img

Parlimen Thailand lulus kahwin sejenis – pertama di ASEAN

spot_img

BANGKOK, 27 Mac — Parlimen Thailand meluluskan rang undang-undang perkahwinan sejenis hari ini, membuka jalan untuk kerajaan itu menjadi negara Asia Tenggara pertama yang mengiktiraf perkahwinan sejenis LGBTQ (Lesbian, gay, bisexual, transgender, and queer).

Rang undang-undang itu diluluskan oleh 399 hingga 10 undi di dewan rakyat, walaupun ia masih mesti diluluskan oleh Senat sebelum ia disahkan oleh raja, dan kemudian diterbitkan dalam Warta Diraja.

Untuk meraikan berita ‘baik’ itu, seorang penyokong LGBTQ membawa bendera pelangi besar ke dalam dewan.

- Advertisement -

“Masyarakat hari ini telah membuktikan kepada kami bahawa mereka mengambil berat tentang hak LGBT,” kata Tunyawaj Kamolwongwat, ahli Parti Move Forward yang progresif yang telah mendesak hak LGBTQ+, kepada AFP.

“Akhirnya sekarang kita akan mempunyai hak yang sama seperti orang lain.”

Di seluruh Asia hanya Taiwan dan Nepal yang mengiktiraf perkahwinan sejenis, dengan mahkamah tertinggi India menangguhkan keputusan itu kepada parlimen Oktober ini.

- Advertisement -

Thailand memang terkenal dengan reputasi mesra komuniti LGBTQ+ antarabangsa, aktivis Thai telah bergelut selama beberapa dekad melawan sikap dan nilai konservatif yang masih ada di negara itu.

Cadangan itu menukar rujukan kepada “lelaki”, “wanita”, “suami” dan “isteri” dalam undang-undang perkahwinan kepada istilah neutral jantina.

Ini juga bermakna pasangan LGBTQ+ akan dapat menikmati hak warisan dan anak angkat di kerajaan untuk kali pertama.

 

 

 

Sumber — AFP

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img