spot_img
spot_img

Pendigitalan hospital boleh mencecah bilion ringgit

spot_img

KUALA LUMPUR, 26 Mac — Kementerian Kesihatan sedang melihat untuk ‘menyegarkan’ semula Hospital Selayang sebagai sebahagian daripada usahanya ke arah membina sistem Rekod Perubatan Elektronik (EMR – Electronic Medical Record) dalam negara.

Menterinya Datuk Seri Dzulkefly Ahmad berkata kementerian sedang mengkaji semula bagaimana ia boleh menjadikan Hospital Selayang sebagai hospital contoh dengan sistem EMR dari Amerika Syarikat.

“Sebelum ini, ada cakap-cakap untuk mewujudkan sistem EMR kebangsaan, dan dikatakan kosnya boleh mencecah berbilion-bilion.

- Advertisement -

“Pendekatan yang kami ambil sekarang adalah untuk membuktikan keupayaan itu (menubuhkan EMR), dan itu adalah melalui melihat semula di Hospital Selayang di mana ia boleh menjadi model yang boleh melihat kebangkitan sistem EMR yang menyeluruh.

“Kami mahu memulihkan hospital dan memulihkannya untuk menjadikannya model EMR di peringkat hospital,” kata Dzulkefly kepada Parlimen semasa semasa sessi soal jawab hari ini.

Pada Februari 2023, bekas menteri kesihatan Dr Zaliha Mustafa berkata bahawa sistem digital Hospital Selayang adalah masalah yang diwarisi daripada pentadbiran terdahulu dan merupakan “kanser” yang perlu diperbaiki.

- Advertisement -

Pada Mac tahun yang sama, beliau dilaporkan berkata di Parlimen bahawa kos yang tinggi menyebabkan Kementerian Kesihatan menjadi cabaran untuk melaksanakan sistem EMR di hospital seluruh negara.

Beliau dilaporkan berkata dalam laporan Bernama bahawa pelaksanaan sistem itu memerlukan bajet tinggi yang mungkin mencecah satu bilion ringgit kerana ia memerlukan penambahbaikan infrastruktur hospital serta mengambil kira kesesuaian bangunan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img