spot_img
spot_img

RM69 juta nilai kertas siasatan dibuka pada 2023

spot_img

KUALA LUMPUR: Pusat Tindak Balas Penipuan Nasional (NSRC – The National Scam Response Centre) telah membuka 8,754 kertas siasatan membabitkan penipuan dan pembekuan perintah ke atas akaun yang berjumlah RM69 juta pada 2023.

Laporan tahunan Bank Negara Malaysia bagi 2023 berkata ia mengenal pasti dan menghalang 59,684 ‘keldai akaun’ yang disyaki untuk mengelakkan pelbagai lapisan transaksi untuk menyembunyikan asal usul dana yang dicuri.

Sebanyak 66,997 panggilan telah dilayan mengenai penipuan kewangan dalam talian daripada orang ramai, di mana 25,991 panggilan adalah daripada mangsa yang ditipu.

- Advertisement -

NSRC telah ditubuhkan pada 2022 untuk memastikan tindak balas pantas terhadap penipuan kewangan dalam talian dan pendekatan yang lebih tersusun untuk membantu mendapatkan semula dana yang dicuri.

BNM berkata berdasarkan usaha NSRC, Portal Penipuan Kebangsaan (NFP – National Fraud Portal) sedang dibangunkan untuk mengukuhkan lagi keselamatan Malaysia terhadap penipuan kewangan.

NFP akan dilancarkan menjelang pertengahan 2024 dan bertujuan untuk meningkatkan keupayaan NSRC untuk bertindak balas terhadap penipuan, melangkaui pendekatan penguatkuasaan tradisional.

- Advertisement -

Payments Network Malaysia Sdn. Bhd. (PayNet), yang beroperasi sebagai infrastruktur pembayaran bersama di Malaysia, akan memainkan peranan penting dalam NFP.

NFP dijangka dilengkapi dengan alat untuk menyokong analisis sebelum dan selepas pengesanan penipuan. Alat ini seterusnya akan mempercepatkan pengesanan dana yang dicuri dan memudahkan tindakan segera diambil ke atas penjenayah.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img