Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Zon Ekonomi Khas Johor – Singapura direalisasikan akhir tahun ini

spot_img

KUALA LUMPUR, 14 Mac — Perjanjian bersama Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ) antara Malaysia dan Singapura dijangka dimeterai menjelang akhir tahun ini, menurut Kementerian Ekonomi.

Perjanjian itu akan ditandatangani oleh perdana menteri kedua-dua negara semasa Pemukiman Pemimpin Malaysia-Singapura ke-11 akhir tahun ini, katanya.

“Perjanjian bersama itu akan memperincikan kerjasama yang dipersetujui oleh kedua-dua negara untuk pembangunan JS-SEZ, termasuk sektor yang akan diberi tumpuan, lokasi dan insentif yang akan ditawarkan,” kata kementerian itu di laman web Parlimen sebagai menjawab soalan Jimmy Puah Wee Tse (PH-Tebrau) yang ingin mengetahui perkembangan, hala tuju dan garis masa pelaksanaan JS-SEZ.

- Advertisement -

Memorandum persefahaman untuk mengusahakan JS-SEZ di Johor ditandatangani oleh Menteri Ekonomi Rafizi Ramli dengan Menteri Perdagangan dan Industri Singapura Gan Kim Yong pada 11 Januari 2024, di Johor Baru, disaksikan oleh perdana menteri kedua-dua negara.

Kerajaan Johor membuat kajian ke atas JS-SEZ dan menyerahkan laporan interim itu kepada Kementerian Ekonomi pada 29 Januari 2024, menurut kementerian itu.

Ia berkata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim kemudiannya mempengerusikan mesyuarat penyelarasan JS-SEZ pada 28 Februari 2024, untuk mendapatkan maklum balas daripada kementerian dan agensi sebelum perbincangan lanjut dengan Singapura.

- Advertisement -

Zon ini akan memberi kelebihan kepada kedua-dua negara untuk jangka masa panjang. Singapura sangat bergantung kepada tenaga kerja asing dan mempunyai modal, dijangka akan melabur di Johor.

Antara sektor yang disasarkan di zon itu ialah elektronik, perkhidmatan kewangan, konsultansi perniagaan, dan kesihatan.

Singapura adalah pelabur kedua terbesar di Johor selepas China dengan nilai RM70.6 bilion pada tahun 2023.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img