spot_img
spot_img

Tidak semua bisnes Singapura dapat manfaat dari Taylor Swift

spot_img

SINGAPURA, 10 Mac — Konsert Taylor Swift yang menjadi keterujaan anak-anak muda Asean telah melanda Singapura selepas bintang pop Amerika itu mempersembahkan enam hari pertunjukan yang habis dijual tiket kesemuanya di negara kota kecik ini. Menjadi kebanggaan bagi rakyat Singapura kerana Taylor Swift memilih hanya mengadakan konsert di republik berkenaan. Hingga komen di sosial media media Singapura secara tiada kaitan, ada yang mencemuh Malaysia kononnya telah gagal berbanding kerajaan Singapura.

Rakyat negara itu sememangnya suka mengambil tahu berkenaan Malaysia. Tetapi sebaliknya pula, rakyat Malaysia tidak pernah terlalu mengambil tahu apa yang berlaku di negara itu.

Media Singapura menggembar-gemburkan bahawa Taylor Swift berjaya meningkatkan ekonominya. Tetapi sebaliknya untuk perniagaan kecil, manfaat kehadiran Taylor Swift tidak diperoleh oleh beberapa perniagaan kecil itu.

- Advertisement -

Walaupun ada manfaat kepada perniagaan yang lain yang berjaya dengan kehadiran Taylor Swift — antaranya sektor perhotelan dan peruncitan yang menjual pakaian dan aksesori yang popular dengan Swifties (gelaran kepda peminat Taylor Swift), ada juga pihak yang merasakan kejatuhan perniagaan dengan lebih pantas sewaktu kehadiran penyanyi itu, terutamanya bagi mereka yang terletak di sekitar Stadium Nasional tempat konsert itu diadakan.

Faedah ekonomi bersih konsert Taylor Swift di sini telah menjadi perhatian sejak pendedahan oleh Perdana Menteri Thailand bahawa Singapura mencapai perjanjian eksklusif selepas memberikan geran kewangan bernilai jutaan ringgit kepada penganjur konsert Taylor Swift untuk menjadikan Singapura satu-satunya persinggahan di Asia Tenggara.

Menteri Komuniti, Kebudayaan dan Belia Singapura Edwin Tong telah berkata di Parlimen pada hari Isnin minggu lepas bahawa konsert Taylor Swift dijangka membawa manfaat ekonomi yang akan melebihi saiz geran yang diberikan kepada penganjurnya.

- Advertisement -

Pakar ekonomi telah menganggarkan keuntungan besar untuk perniagaan berkaitan hospitaliti seperti syarikat penerbangan, rangkaian hotel dan kedai runcit.

Pada masa yang sama, terdapat soalan yang dikemukakan oleh pengulas dalam talian mengenai sama ada pembahagian kek ekonomi itu akan mengalir kepada perniagaan kecil atau peniaga gerai di jalanan.

Berdasarkan 15 perniagaan yang yang ditemuramah portal TODAY, hasilnya adalah bercampur-campur.

Kejatuhan mendadak 80 peratus dalam perniagaan diperhatikan oleh kakitangan di Ji Xian Seafood dan Hong Kong Dim Sum Express di Kallang Wave Mall, yang terletak di sebelah stadium.

Seorang kakitangan di restoran dim sum itu memberitahu TODAY pada hari Jumaat (8 Mac) bahawa ramai pelanggan tetap mereka membatalkan tempahan apabila mendengar tentang Swift’s Eras Tour, setelah menjangkakan kesesakan orang ramai yang ramai dan kesukaran meletak kereta.

“Jika kami tidak memberi amaran kepada mereka tentang konsert itu, sesetengah pelanggan marah apabila mereka perlu menunggu selama sejam untuk memandu dan mencari tempat letak kereta, dan mereka yang mengetahui tentang konsert itu berkata mereka akan datang lain kali,” katanya.

Pada masa sama, beliau berkata kebanyakan penonton konsert adalah lebih muda dan tidak mempunyai kuasa berbelanja untuk menjamu selera di restoran makanan laut sebelum atau selepas konsert.

Beliau menambah bahawa walaupun restoran itu boleh mengisi sekitar 10 meja apabila tiada acara, tetapi pada malam konsert Taylor Swift, perniagaan merudum kepada purata dua meja sahaja setiap malam.

Perniagaan yang perlahan adalah yang paling teruk yang pernah dialami oleh restoran itu selepas wabak Covid19.

“Ini tidak seperti konsert Jacky Cheung (diadakan tahun lepas), di mana peminatnya lebih tua dan mempunyai kuasa perbelanjaan yang lebih, kami telah melihat peningkatan dalam perniagaan ketika itu,” tambah ahli kakitangan restoran dim sum itu.

Apabila TODAY melawat restoran itu sejam sebelum konsert bermula pada hari Jumaat lepas, restoran itu mempunyai ketiadaan pelanggan pada permulaan perkhidmatan makan malamnya.

Sebaliknya, food court yang lebih murah adalah popular di kalangan demografi peminat muda penonton konsert itu. Gerai makan di medan selera My Kampung di Kallang Wave Mall menyaksikan peningkatan jualan yang tidak pernah mereka lihat sebelum ini.

Seorang pemilik gerai di gerai makanan Malaysia berkata bahawa jualan telah meningkat dengan “lebih ketara” berbanding semasa Coldplay berada di bandar, mempercayai bahawa ia adalah kerana peminat yang lebih muda lebih suka untuk makan murah.

Sebuah gerai makanan gabungan Jepun di sebelahnya juga melaporkan peningkatan dua kali ganda dalam perniagaan sepanjang malam Taylor Swift membuat persembahan.

“Apabila majlis itu dihadiri orang tua, peningkatan dalam perniagaan tidaklah begitu hebat. Contohnya, semasa Jacky Cheung datang, tiada sebarang peningkatan dalam perniagaan,” kata pemilik gerai itu.

‘Bukan khalayak sasaran yang betul’ untuk perniagaan bar apabila konsert Taylor Swift semakin hampir, pub dan bar di sekitar Stadium Nasional mengingati bahawa terdapat keseronokan yang ketara di kalangan mereka bahawa aliran pelanggan yang lebih tinggi, bersama-sama dengan penonton yang tinggi selepas konsert, yang menyebabkan pengunjung ke bar meroket. Tetapi ternyata untuk tiga bar di Kallang Wave Mall itu, perniagaan mereka adalah lebih perlahan daripada yang mereka jangkakan.

“Mungkin selepas konsert selama empat jam, orang ramai menjadi letih dan mereka mahu pulang,” kata Encik Andy Han, pemilik bar sukan Bar Football. “Dan demografi konsert adalah wanita yang lebih muda, bar bola sepak bukanlah tempat yang mereka mahu pergi.”

Beliau menambah bahawa konsert lain seperti Coldplay mempunyai purata umur yang lebih tinggi dan lebih ramai peminat lelaki, yang bermakna perniagaan yang lebih baik untuk barnya. Walaupun minggu Coldplay bermain di sini pada bulan Januari menyaksikan peningkatan jualan sebanyak empat kali ganda berbanding minggu tanpa acara, konsert Taylor Swift hanya memberikan peningkatan dua kali ganda.

Satu lagi perniagaan yang dilanda kejatuhan akibat kesesakan peminat Taylor Swift ialah klinik perubatan tradisional Cina (TCM) di pusat beli-belah itu, yang menyaksikan kejatuhan 50 peratus dalam janji temu sepanjang minggu lalu. Memetik sebab yang sama seperti pelanggan tidak mahu terperangkap dalam kesesakan lalu lintas atau berdesak-desakan dengan orang ramai, seorang kakitangan di Klinik TCM Kin Teck Tong berkata gangguan seperti itu telah menjadi lebih biasa disebabkan oleh acara berskala besar.

Salah satu kedai itu ialah Butik Ross, yang biasanya menjual pakaian untuk demografi yang lebih tua untuk makan malam dan tarian atau acara sosial lain. Tetapi kemasukan warga tempatan dan warga asing yang lebih muda sejak dua minggu lalu telah meningkatkan perniagaan sebanyak 30 peratus. “Ini kali pertama kami mengadakan konsert sedemikian di mana semua orang cuba meniru gayanya,” kata pemilik kedai Ross Yeo. “Kebetulan kami menjual pakaian sedemikian.” Untuk kedai barang kemas dan aksesori perusahaan Koi Ming di People’s Park Centre di Chinatown, pemiliknya juga telah mencapai pertumbuhan 30 peratus dalam perniagaan.

Kini setelah konsert berakhir, bagaimanapun, lonjakan dalam perniagaan juga mula berkurangan, kata pemilik bersama Alan Chin, yang berusia 40-an.

Tetapi dia masih bersyukur dengan peningkatan sementara dalam perniagaan yang dikatakannya adalah yang terbesar yang pernah dialaminya dalam beberapa dekad. Encik Chin berkata dia mula memainkan lagu Taylor Swift sebagai muzik latar di kedainya, walaupun dia tidak pernah minat pada masa lalu.

“Selepas mendengar lagu-lagunya, saya mendapati saya sangat menyukainya,” kata Encik Chin, sambil menambah bahawa hits Taylor Swift kegemarannya kini ialah Enchanted and Cruel Summer.

 

Sumber – TODAY

 

 

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img