spot_img
spot_img

Pemuda UMNO syor hormati raja, Hassan Karim cakap berdasarkan perlembagaan negara

spot_img

PETALING JAYA: Pemuda UMNO tidak bersetuju dengan kenyataan-kenyataan dari Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang dan ahli parlimen Pasir Gudang dari PKR, Hassan Abdul Karim yang menyentuh raja-raja Melayu.

Ketuanya Dr Muhamad Akmal Saleh berkata kenyataan sinis Abdul Hadi mengenai ucapan Raja Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah baru-baru ini adalah melampaui batas, sikap tidak sopan dan tidak hormat kepada institusi diraja.

Beliau juga berkata ulasan Hassan dari parti kerajaan sendiri – berkenaan titah Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim Yang DiPertuan Agong, telah melampaui batas dan bertentangan dengan tradisi adat budaya Melayu.

- Advertisement -

“Kita sentiasa menghormati dan berbudi bahasa apabila menyuarakan pandangan kami kepada Raja-Raja Melayu,” kata Muhamad Akmal dalam satu kenyataan hari ini.

“Saya pasti (hasrat) Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong dan DYMM Sultan adalah untuk memastikan keharmonian, kestabilan dan perpaduan terpelihara dan tumpuan diberikan kepada pembangunan.

“Saya juga yakin Raja-Raja Melayu berpengetahuan dan bijaksana, serta menerima nasihat dan pandangan terbaik mengenai Perlembagaan dan selaras dengan peranan mereka sebagai penjaga agama Islam,” tambahnya.

- Advertisement -

Muhamad Akmal berkata Pemuda Umno menentang keras sebarang tindakan atau kenyataan yang tidak menghormati institusi diraja dan tidak akan teragak-agak untuk menegur individu atau pihak yang bertanggungjawab.

“Kami juga menggesa penggubalan undang-undang untuk mengawal sebarang tindakan yang tidak sopan atau sama dengan pengkhianatan terhadap institusi diraja selaras dengan prinsip Rukun Negara,” katanya lagi.

Sultan Selangor tempelak kenyataan Hadi

Kemarahan Abdul Hadi di media sosial berlaku selepas Mahkamah Persekutuan telah membatalkan 16 peruntukan jenayah dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan (1) 2019 pada 9 Feb.

Sultan Sharafuddin, pengerusi Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam (MKI), menyeru agar semua rakyat Malaysia menghormati keputusan mahkamah dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi negara.

Sementara itu, komen Hassan adalah sebagai respons kepada titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim pada Isnin (26 Feb) bahawa sebarang percubaan untuk menjejaskan kestabilan politik negara tidak akan dilayan. “Kalau ada yang mahu bermain politik, tunggu pilihan raya akan datang,” titah Baginda.

Daripada titah itu, dalam suatu temu bual dengan portal berita, Hassan berkata bahawa peranan raja adalah sebagai raja berperlembagaan, bukannya berkuasa mutlak.

“Raja tidak boleh mengenepikan peruntukan yang digariskan dalam Perlembagaan Persekutuan, khususnya dalam senario di mana pembangkang mendapat sokongan majoriti daripada Ahli Parlimen, seperti yang ditetapkan dalam rangka perlembagaan, untuk membentuk kerajaan baharu,” katanya.

(YB Hassan Abdul Karim – Ahli Parlimen PKR Pasir Gudang)

Beliau berkata lagi jika kerajaan sedia ada hilang legitimasinya, ia adalah dalam lingkungan perlembagaan untuk pembangkang mencari cara yang sah dan demokratik bagi menggantikan kerajaan yang sedia ada.

Hassan menekankan kepentingan Agong mematuhi Perlembagaan Persekutuan dan bukannya bertindak berdasarkan pilihan peribadi atau sentimen.

Selain itu, beliau mengkritik apa yang beliau anggap sebagai Raja yang melampaui batas dengan mempamerkan sikap partisan yang memihak kepada kerajaan yang memerintah.

Menurut Hassan, adalah menyalahi undang-undang dan tidak berperlembagaan bagi kerajaan yang telah kehilangan sokongan dan kesahihannya untuk terus memerintah sehingga tamat penggal pilihan raya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img