spot_img
spot_img

Bersenam, warga emas kelihatan 30-an

spot_img

Seorang datuk berusia 70 tahun dari China telah tukar di media sosial kerana bentuk fizikalnya yang menakjubkan di usia warga emas dan rutin kecergasannya yang berdisiplin.

Zou Heping, yang berasal dari Chongqing, telah menarik perhatian ramai kerana kecergasannya yang luar biasa dan fizikalnya yang muda. Walaupun usianya sudah tua, tubuh Zou menyerupai tubuh orang yang jauh lebih muda, rambut masih hitam dan perut six packs yang jelas.

Dikenali sebagai “magic monkey” dari Gunung Gele, dedikasinya terhadap kecergasan dan gaya hidup sihat telah memberi inspirasi kepada orang ramai, dengan banyak berkongsi video dan imejnya secara online.

- Advertisement -

“Seorang guru kecergasan ‘reverse aging’ berusia 70 tahun dari Chongqing! Dia mempunyai rambut hitam panjang, kadar lemak badan 3% dan badan penuh dengan urat,” salah satu kapsyen video yang tular.

Zou dilaporkan memulakan tekad kecergasannya pada tahun 1979 selepas membaca tentang kepentingan berlari dalam majalah. Sepanjang 45 tahun yang lalu, beliau telah berpegang teguh kepada gaya hidup sihat.

Rutin hariannya melibatkan bangun pada pukul 5:30 pagi, membawa muatan air seberat 44 paun semasa larian paginya, melakukan angkat berat, memanjat galah dan senaman kekuatan seimbang badan dengan tangan untuk senaman yang menyeluruh sebelum pergi bekerja pada jam 8 pagi.

- Advertisement -

Dia juga menjadikan rutin mendaki Gunung Gele, naik ke puncak pada ketinggian 678 meter (2,224 kaki) dengan lebih 2,500 anak tangga, berfungsi sebagai aktiviti gim luar.

Rejimen senamannya termasuk teknik unik seperti lompat katak mendaki bukit untuk koordinasi anggota badan dan merangkak ala aligator menuruni bukit untuk meminimumkan kesan lutut.

Regimen gunung yang mencabar mengambil masa satu jam untuk naik dan 50 minit untuk turun, menunjukkan ketahanannya yang melebihi apa yang biasanya dijangkakan untuk seorang warga emas.

Disebabkan fizikalnya, ramai yang bertanya tentang rahsia ‘berbalik’ usianya.

“Ke mana-mana saya pergi, orang bertanya umur saya, sama ada rambut saya rambut palsu atau memakai wig, apa yang saya makan, bagaimana saya membina otot saya… Saya menjawab semua soalan ini. (kini) Saya bosan dengannya (menjawab soalan),” kongsi Zou.

Zou mengelak makanan tambahan kesihatan, menekankan kepentingan bersenam, mengekalkan diet normal dan menjauhi tabiat buruk seperti merokok dan minum arak.

Perawakan mudanya terus menjadi inspirasi kekaguman, dengan menyatakan kepercayaan bahawa usia bukanlah had dan bagaimana gaya hidup sihat menyumbang kepada keremajaan yang kekal.

“Kehidupan terletak pada berlari, dan perkara yang paling penting ialah bersenam, mengekalkan kecergasan anda dan membangunkan gaya hidup yang baik,” kata Zou.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img