spot_img
spot_img

Kritikal bagi KKM menangani tempoh waktu doktor bekerja

spot_img

KUALA LUMPUR, 28 Feb — Persatuan Perubatan Malaysia (MMA – Malaysian Medical Association) memberi peringatan kepada Kementerian Kesihatan mengenai waktu bekerja para doktor dan pegawai perubatan di kemudahan kesihatan awam, yang dikatakan bertugas sehingga 84 jam seminggu.

Badan pejuang profesion doktor itu berkata, masa yang panjang itu tidak mampan untuk sistem penjagaan kesihatan negara. Ia menyebabkan kepenatan dan para profesional akan terdorong untuk berhijrah ke persekitaran kerja yang lebih baik di sektor swasta atau di luar negara.

“Ini mesti dihentikan. Kita tidak boleh mengharapkan doktor melakukan yang terbaik atau memberikan hasil yang terbaik apabila mereka bekerja dalam masa yang tidak munasabah ini.

- Advertisement -

Peringatan itu dinyatakan oleh presiden MMA Dr Azizan Abdul Aziz. MMA berkata kerajaan harus menerima pakai hari bekerja tiga syif dengan elaun yang lebih menarik untuk pegawai perubatan, pakar dan subpakar seperti kriteria dalam Arahan Waktu Kerja Eropah (EWTD – European Working Time Directive).

(Dr Azizan binti Abdul Aziz – Presiden MMA)

- Advertisement -

Beliau berkata minggu bekerja yang diperlukan dalam EWTD hanyalah 48 jam seminggu secara purata, manakala doktor di Australia biasanya bekerja antara 35 hingga 38 jam seminggu.

Ini, katanya, bertentangan dengan Malaysia di mana pegawai perubatan bekerja purata 60 hingga 84 jam seminggu, bergantung kepada sumber tenaga manusia di fasiliti mereka bertugas.

Dr Azizan seterusnya menyatakan kebimbangannya bahawa pegawai perubatan dan doktor pakar kini bekerja melebihi waktu bekerja tetap mereka, yang berjumlah 33 jam berturut-turut tanpa sebarang rehat.

Beliau seterusnya menekankan bahawa waktu bekerja yang panjang boleh membawa kepada beberapa penyakit seperti meningkatkan risiko penyakit jantung, strok dan kematian.

Selain itu, Dr Azizan menegaskan bahawa trend doktor keluar dari sistem penjagaan kesihatan awam tidak boleh dipandang remeh, memandangkan lebih 70 peratus penduduk bergantung kepada penjagaan kesihatan awam untuk keperluan perubatan mereka.

“Jika dibiarkan, penjagaan kesihatan awam kita hanya menunggu masalah yang akan berlaku,” katanya.

Awal hari ini, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dzulkefly Ahmad berkata kerajaan akan melantik 6,000 lagi pegawai perubatan ke jawatan tetap sepanjang 2024 dan 2025.

Ini berikutan beliau berkata seramai 1,696 pegawai perubatan telah meletak jawatan daripada Kementerian Kesihatan pada 2022, kerana peluang dalam sektor swasta atau badan berkanun. Antara faktor lain juga ialah atas sebab peribadi dan isu kesihatan.

 

 

Sumber – Malay Mail

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img