spot_img
spot_img

Kerajaan jangan jimat jika berkaitan asas kehidupan rakyat – kesihatan

spot_img

KUALA LUMPUR, 28 Feb — Kerajaan melalui kementerian kesihatan perlu segera perjelaskan tular isu pesara awam tidak lagi boleh mendapat khidmat percuma di Institut Jantung Negara (IJN).

Pesara awam terdiri majoritinya berbangsa Melayu dan memerlukan penjagaan yang sewajarnya kepada mereka selepas khidmat bersama kerajaan, suatu keistimewaan yang dinikmati sebelum ini dan merupakan kepentingan utama kerajaan kepda rakyatnya.

Hari ini, Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam  (Cuepacs) menggesa kerajaan mengekalkan keistimewaan yang diterima oleh penjawat awam dan pesara, khususnya berhubung menerima rawatan di Institut Jantung Negara (IJN).

- Advertisement -

Presiden Cuepacs Datuk Adnan Mat turut melahirkan kebimbangan dengan situasi semasa terutama melibatkan pesakit jantung dalam kalangan penjawat awam dan pesara yang diberhentikan dari IJN.

“Walaupun Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memberi maklum balas bahawa kes tersebut melibatkan pesakit yang sudah stabil, Cuepacs percaya adalah lebih wajar kerajaan terus membenarkan pesakit sedia ada di IJN menerima rawatan terbaik di sana tanpa perlu memindahkan mereka ke hospital lain yang dimiliki oleh KKM atau merujuk mereka kembali.”

“KKM sendiri telah menyatakan bahawa mereka telah merujuk kes kompleks dan pesakit jantung kritikal ke IJN bagi mengurangkan ‘kesesakan dan masa menunggu yang lama’ di pusat jantung KKM,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

- Advertisement -

Baru-baru ini, sebuah portal melaporkan, antara lain, IJN telah merujuk pesakitnya dalam kalangan penjawat awam dan pesara, ke hospital KKM sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengurangkan kos.

Sepucuk surat tular oleh seorang pesara kerajaan yang tidak dinamakan yang diterbitkan portal itu mendakwa, antara lain, dia dibenarkan pulang selepas menerima rawatan rapi di IJN.

Adnan berkata pelepasan pesakit sedia ada dari IJN hanya akan menyebabkan kesesakan dan masa menunggu yang lama di pusat jantung KKM, yang juga melayani pesakit sedia ada mereka untuk dikendalikan.

“Langkah sedemikian juga menyebabkan pesakit yang keluar dari IJN menunggu lebih lama untuk mendapatkan rawatan kerana rekod mereka di hospital lain masih baharu dan perlu memberi ruang kepada pesakit sedia ada.”

“Sekiranya perkara ini berterusan, Cuepacs bimbang kebajikan penjawat awam dan pesara terlepas pandang terutama dalam menerima rawatan terbaik apabila tidak sihat,” katanya.

Adnan mencadangkan kerajaan perlu mempertimbangkan mekanisme atau pendekatan alternatif jika langkah penjimatan kos menjadi punca kebimbangan utama.

“Langkah penjimatan kos tidak seharusnya menjadi asas untuk mengurangkan perbelanjaan penjagaan kesihatan kerana ia adalah keutamaan kerajaan untuk menjaga kebajikan penjawat awam dan pesara.”

“Langkah penjimatan kos perlu menyasarkan program ad hoc lain yang tidak menjadi keutamaan di semua peringkat kerajaan, dan bukannya melibatkan perkara berkaitan keperluan asas rakyat,” katanya.

 

Sumber — Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img