spot_img
spot_img

Skandal Aman Palestine : Para pengasas didakwa hari ini

spot_img

SHAH ALAM, 15 Feb — Dua individu yang dikaitkan dengan Aman Palestin yang pejabatnya di Bangi didakwa hari ini atas 19 pertuduhan menipu dan 52 pertuduhan pecah amanah jenayah setiap seorang, selain didakwa bersama atas 19 pertuduhan pengubahan wang haram — membabitkan sejumlah RM39,530,300.96 kesemuanya.

Tertuduh ialah ketua pegawai eksekutif Aman Palestin Awang Suffian Awang Piut, dan pengarah eksekutifnya Abdullah Zaik Abd Rahman yang pernah menjadi presiden kumpulan Islam kontroversi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma). Kedua-dua mereka didakwa atas kapasiti mereka sebagai pengarah sebuah syarikat bernama Samudra Champa Sdn Bhd, yang diamanahkan dengan aset dalam bentuk wang milik Aman Palestin Bhd. Mereka bersama-sama didakwa melakukan pengubahan wang haram dalam 19 pertuduhan antara Jun 2018 dan Mei tahun lalu melalui pembelian beberapa hartanah perumahan dan komersial bernilai RM12,833,772.16 secara keseluruhan.

Di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA), mereka boleh dipenjara sehingga 15 tahun, dan denda tidak kurang lima kali ganda. atau nilai hasil daripada aktiviti haram itu atau RM5 juta, yang mana lebih tinggi.

- Advertisement -

Terdahulu, mereka didakwa menipu lembaga pengarah kumpulan amal itu, dengan menambah jumlah RM5,750,030 untuk pembelian jongkong emas bernilai hampir RM31 juta antara September 2021 dan Julai tahun lalu. Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan, dengan kesalahan berdepan penjara antara satu hingga 10 tahun dengan sebat dan boleh dikenakan denda.

Mereka juga didakwa atas 52 pertuduhan setiap satu pecah amanah jenayah (CBT) membabitkan dana bernilai RM20,946,498.80. Mereka didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan atas beberapa dakwaan transaksi antara Mac 2018, dan November tahun lepas. Jika sabit kesalahan, Seksyen 409 memperuntukkan hukuman penjara antara dua hingga 20 tahun dengan sebat, dan boleh dikenakan denda.

Kedua-dua mereka mengaku tidak bersalah atas semua pertuduhan dan menuntut dibicarakan di hadapan hakim Mahkamah Sesyen Datuk Anita Harun, yang menetapkan 13 Mac untuk sebutan kes seterusnya.

- Advertisement -

Mereka diikat jamin RM1 juta setiap seorang, dengan separuh didepositkan hari ini dan bakinya sebelum tarikh perbicaraan seterusnya.

Selain itu, lelaki ketiga — pengarah Samudra Champa Khairudin Mohd Ali — turut didakwa atas tiga pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan RM6,038,016.60 antara Jun 2022 dan Mei tahun lepas. Dia juga mahu dibicarakan, dan ikat jamin ditetapkan RM200,000 dengan syarat yang sama.

Pendakwaan diketuai oleh Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Akram Gharib, manakala defendan diwakili peguam Siti Mardhiyyah Zamani bagi pihak Datuk Zamani Ibrahim.

Pada November tahun lalu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata ia telah membekukan 41 akaun bank yang dikaitkan dengan Aman Palestin dan beberapa syarikat lain susulan siasatan berhubung dakwaan penyelewengan RM70 juta oleh pertubuhan amal itu.

Aman Palestin awal bulan ini memfailkan semakan kehakiman berhubung pembekuan itu, mendakwa keperluan mendesak untuk menghantar bantuan kepada rakyat Palestin yang terjejas akibat konflik di Semenanjung Gaza.

Bagaimanapun, Jabatan Peguam Negara dijangka membantah kebenaran semakan itu, dengan Peguam Kanan Persekutuan Nur Irmawatie Daud memaklumkan perkara itu semasa sebutan kes di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Amarjeet Singh.

Menurut laman web rasmi Aman Palestin, pertubuhan amal yang berpangkalan di Bangi itu ditubuhkan pada 2004 untuk mengutip derma bagi mereka yang terjejas akibat konflik di Palestin, Syria dan Lubnan.

Selain Abdullah Zaik, seorang lagi pengarah Aman Palestin, Zaini Awang, juga merupakan pemimpin Isma, manakala penasihat Zainur Rashid ialah naib presiden Isma sekarang.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img