spot_img
spot_img

Siapa pengganti Lewis Hamilton di Mercedes-Petronas musim 2025 ?

spot_img

LONDON, 2 Feb — Juara dunia Formula Satu (F1) sebanyak tujuh kali, Lewis Hamilton secara mengejut berpindah pasukan daripada Mercedes kepada Ferrari pada 2025 bagi menggantikan pemandu Sepanyol Carlos Sainz, menurut beberapa laporan media semalam.

Mercedes dan Ferrari enggan mengulas mengenai spekulasi itu. Penganalisis F1 juga percaya bahawa langkah juara dunia itu adalah untuk memburu kejuaraan ke 8 bagi memecahkan rekod dunia, satu-satunya oemandu F1 menang sebanyak 8 kali. Sekarang Lewis Hamilton berkongsi jumlah kejuaraan dengan Micheal Schumacher sebanyak 7 kejuaraan dunia.

Pasukan Mercedes Petronas bergelut tentang prestasi enjin kereta mereka sejak dua tahun lalu dan ia membantutkan matlamat Hamilton.

- Advertisement -

Hamilton, 39, telah bersama Mercedes sejak 2013 dan memenangi gelaran pertamanya bersama McLaren pada 2008. Kontraknya sekarang akan tamat pada penghujung tahun 2024.

Pengetahuan awal itu memberikan Mercedes banyak masa untuk menggantikannya tetapi persoalan besar ialah siapa yang akan menggantikan posisi pemandu paling berjaya sepanjang zaman itu ?

Lebih separuh daripada pelumba utama pasukan yang bertanding kini akan tamat kontrak pada penghujung musim tetapi semuanya mempunyai prestasi yang sama dan tidak menonjol seperti juara dunia dua kali iaitu Max Verstappen dari Redbull Racing.

- Advertisement -

Berikut melihat pilihan yang mungkin ada untuk Mercedes Petronas :

Carlos Sainz, 29

Pelumba Sepanyol yang tempatnya telah diambil oleh Hamilton. Dia, bagaimanapun, telah menjadi sasaran utama pasukan Audi, yang mengambil alih Sauber dan bertanding pada 2026. Dia akan menjadi pelumba utama di sana, dan Audi mempunyai hubungan yang kuat dengan bapanya yang memenangi Rali Dakar bulan lalu. Adakah dia atau Mercedes mahu membuat perjanjian selama satu tahun atau adakah dia akan terbuka kepada perjanjian yang lebih lama?

Alex Albon 27

Bekas pemandu Red Bull dari Thailand ini telah mendapat lonjakan hebat dengan Williams yang dikuasakan oleh Mercedes, dan membawa mereka ke tempat ketujuh keseluruhan. Williams dikendalikan oleh James Vowles, yang sebelum ini merupakan kepercayaan rapat ketua pasukan Mercedes Petronas Toto Wolff sebagai ketua strategi sukan permotoran pasukan itu. Perjanjian untuk Albon, rakan lama dan saingan George Russell yang juga lahir dari Williams, pastinya mudah.

Andrea Kimi Antonelli, 17

Pelumba Itali berusia 17 tahun itu masih belum membuat debut dalam Formula Dua tetapi dianggap sebagai bakat besar untuk masa depan dan sudah pun di bawah kontrak dengan Mercedes Petronas. Jika tidak bersedia untuk menggantikan bekas juara Lewis Hamilton, dia mungkin ditawarkan kepada Williams dahulu untuk mendapatkan pengalaman.

Mick Schumacher, 24

Anak lelaki Michael Schumacher adalah simpanan rasmi Mercedes Petronas. Musim-musimnya bersama Haas adalah sukar dan dia kini berada dalam senarai pemandu simpanan dengan Alpine milik Renault. Bapanya, Michael berlumba untuk pasukan itu, tempatnya diambil oleh Hamilton pada 2013, tetapi Mick kelihatan sangat jauh berbanding pilihan lain.

Esteban Ocon, 27

Seorang pemandu junior yang disokong Mercedes Petronas dan pelumba simpanan untuk musim kelapannya dalam F1 dan kelima bersama Renault/Alpine.

Valtteri Bottas, 34

Rakan sepasukan Hamilton sebelum Russell menggantikan pemain Finland itu, yang akan tamat kontrak di Sauber pada akhir tahun ini dan tempatnya boleh pergi ke Sainz. Dia mengenali semua orang di Mercedes Petronas tetapi kepulangan pastinya tidak mungkin. Namun tidak dinafikan, dia adalah pemandu terbaik Mercedes Petronas selepas Lewis Hamilton.

Fernando Alonso, 42

Juara dunia berganda yang paling senior itu tamat kontrak di Aston Martin pada penghujung tahun tetapi masih tidak menunjukkan tanda-tanda mahu bersara dan masih kelihatan sangat kompetitif.

Sebastian Vettel, 36

Bolehkah juara dunia empat kali Jerman itu dipujuk untuk keluar dari persaraan dan membuat kemunculan semula, seperti yang dilakukan Schumacher pada 2010? Vettel, pada usia 36 tahun, lebih muda daripada Hamilton. Dia tidak sepenuhnya menolak kepulangan apabila meninggalkan Aston Martin pada 2022.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img