spot_img
spot_img

Celine Dion bergelut dengan penyakit yang tiada penawar

spot_img

Kakak Celine Dion, Claudette Dion, berkata adiknya masih bertarung dengan kesakitan yang teruk yang disebabkan oleh Sindrom Orang Kaku – gangguan saraf yang telah mengganggu semua persembahan dan karier Celine Dion sejak setahun lalu.

“Ia adalah penyakit yang kita tahu langsung tentangnya,” kata Claudette dalam temu bual baru-baru ini dengan Hello! Kanada, dan memberitahu bahawa kekejangan otot adiknya itu tidak dapat dikawal.

Sindrom Orang Kaku ialah gangguan progresif yang menjejaskan otak dan saraf tunjang, menurut Institut Gangguan Neurologi dan Strok Kebangsaan. Gejala seperti ketegangan otot atau kekejangan, yang boleh menjejaskan satu kawasan atau seluruh badan, pembesaran otot dan kesukaran berjalan atau bergerak. Setakat ini, penyakit ini masih belum iada penawarnya.

- Advertisement -

“Hanya sedikit yang boleh kami lakukan untuk menyokongnya, untuk mengurangkan kesakitannya,” sambungnya lagi. “Kami berdoa bahawa penyelidik akan mencari ubat untuk penyakit yang mengerikan ini.”

Celine Dion telah menyelesaikan 52 tarikh jelajah konsert “Courage”, yang dilancarkan pada September 2019 sebelum ditangguhkan akibat wabak Covid19. Selepas itu dia tidak membuat konsert lagi kerana keadaan kesihatannya.

Dalam mesej video yang disiarkan ke Instagram pada bulan Disember tahun lalu, Celine Dion berkata kekejangan itu “menjejaskan setiap aspek kehidupan harian dirinya, hingga kadang-kadang menyebabkan kesukaran untuk dia berjalan dan menyanyi seperti biasa.

- Advertisement -

Akibatnya dia tidak mempunyai pilihan selain menangguhkan jelajah “Courage” yang telah dijadualkan, yang sepatutnya bermula pada Februari lepas, namun ditangguhkan sebanyak tiga kali.

“Dia melakukan segala-galanya untuk pulih,” kata Claudette. “Dia seorang wanita yang kuat.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img