Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Ahli Majlis Tertinggi Bersatu tidak puas hati calon PN Selangor

spot_img

KUALA LUMPUR, 1 Ogos — Ahli majlis pimpinan tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Dr Muhammad Faiz Na’aman melahirkan rasa tidak puas hati terhadap pemilihan calon gabungan Perikatan Nasional (PN) bagi pilihan raya negeri Selangor 12 Ogos ini.

(Dr Faiz juga pernah bertanding di parlimen Bagan Datuk tetapi tewas pada PRU15 lalu)

- Advertisement -

“Kami menolak budaya suka berpolitik dan mesti ada logiknya dalam menamakan calon,” katanya dalam catatan Facebook baru-baru ini selepas PN mendedahkan barisan mereka untuk Selangor Rabu lepas.

Dr Muhammad Faiz juga berkata beliau telah dituduh mensabotaj usaha kempen PN berikutan komennya tetapi menegaskan tugasnya sebagai ahli majlis tertinggi Bersatu untuk memperjuangkan suara ketua bahagian parti dan pemimpin muda dari Selangor.

“Kita fikir balik, siapakah yang bertanggungjawab mengatur kumpulan kartel dan Mak Lampir untuk menaiki PN?

- Advertisement -

Menurut sumber dalam Bersatu, Mak Lampir adalah gelaran yang diberikan kepada Datuk Zuraida Kamaruddin yang sebelum ini telah keluar dari Bersatu. Namun calon-calon di Selangor dikatakan terdapat pengaruh beliau. Sebagai contoh calon Perikatan Nasional (PN) DUN Pandan, Fazil Mohamad Dali atau dikenali sebagai Cik Ton, yang dikatakan adalah pengaruh daripada Zuraida, tetapi ditolak oleh akar umbi Bersatu di sana.

(Fazil Mohamad Dali juga didakwa pernah menjadi ‘ayahanda’ dan membawa ‘budaya samseng’ yang dikaitkan dengannya)

Dr Faiz juga mengungkit akan kekalahan Bersatu di Johor dan Melaka adalah disebabkan mendengar ‘pihak yang tidak tepat’. “Data dan statistik siapa yang menyebabkan kita kalah dalam pilihan raya negeri Melaka dan Johor? Jadi, siapa yang mensabotaj siapa dahulu?” katanya.

“Kartel” ialah istilah yang digunakan untuk pengikut Datuk Seri Azmin Ali semasa beliau menjadi timbalan presiden PKR, manakala Mak Lampir – tokoh dari cerita rakyat Indonesia yang serupa dengan kroni – adalah kata-kata kepada bekas menteri Datuk Seri Zuraida Kamaruddin.

Akhbar harian Melayu Utusan Malaysia sebelum ini melaporkan Dr Muhammad Faiz berkata punca utama ketidakpuasan hatinya adalah kerana Bersatu sanggup menamakan calon yang sebelum ini kalah dalam pilihan raya umum November lalu.

Beliau berkata, antara calon yang dianggap tidak layak kerana pernah ditolak rakyat di Selangor pada PRU15 ialah Azmin (Gombak), Datuk Seri Rina Harun (Sepang), Sasha Lyna Abdul Latiff (Ampang) dan Dr Afif Bahardin (Shah Alam).

Beliau berkata orang yang sama kini telah dinamakan sebagai calon PN masing-masing bagi kerusi DUN Hulu Kelang, Batu Tiga, Bukit Antarabangsa dan Taman Medan.

“Saya melihat isu ini sejak pilihan raya negeri Melaka dan Johor yang mana kita kalah kerana salah calon. Data yang dibentangkan dalam mesyuarat itu kononnya menunjukkan bahawa calon-calon ini mempunyai nilai, tetapi kemudiannya didedahkan adalah sebaliknya selepas bedah siasat.

“Keadaan yang sama berulang lagi,” kata Dr Muhammad Faiz dipetik Utusan Malaysia.

Dr Muhammad Faiz berkata dalam Bersatu terdapat juga calon bukan Melayu yang merupakan pengikut bekas Ahli Parlimen Ampang Zuraida.

Beliau berkata Zuraida telah meninggalkan Bersatu untuk Parti Bangsa Malaysia yang juga beliau tinggalkan berikutan krisis dalaman tahun lepas.

“Beberapa pengikut Zuraida telah menyertai pertubuhan bukan kerajaan Muafakat Nasional dan Gerakan.

“Mereka ini tiba-tiba muncul semula sebagai calon PN,” katanya.

Dr Muhammad Faiz berkata terdapat juga kes di mana calon PN bukan daripada mana-mana parti tetapi daripada NGO, bekas samseng, atau bekas pegawai dan mempersoalkan mengapa mereka dicalonkan sedangkan mereka tidak pernah berkhidmat dalam Bersatu sebelum ini.

Selangor mempunyai 56 kerusi DUN dan PN bertanding kesemuanya.

Bersatu meletakkan 21 calon, PAS (17), Gerakan (lapan) dan sayap sekutu Bersatu (10).

Hari pengundian pada 12 Ogos manakala pengundian awal pada 8 Ogos.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img