spot_img
spot_img

Konsert Taylor Swift sebabkan gempa bumi

spot_img

Dua kali konsert Taylor Swift di Seattle hujung minggu lalu bukan sahaja menyebabkan ‘gegaran emosi’ di bandar itu, malah lebih dari itu.

Peminat di “The Eras Tour” Swift telah menjerit, menangis dan melompat dengan begitu kuat semasa penyanyi pop superstar Amerika Syarikat itu melakukan persembahan Sabtu dan Ahad lalu hingga menyebabkan gegaran bumi bersamaan dengan gempa bumi 2.3 magnitud.

Seorang profesor geologi di Universiti Washington Barat, Jackie Captain-Auerbach, berkata dia memerhatikan gegaran dalam tempoh 10 jam untuk setiap konsert untuk membandingkan aktiviti seismik mereka dengan sorakan penyokong bola sepak Amerika pada tahun 2011, satu detik bumi yang bergegar selepas bekas pemain Seahawks Marshawn Lynch menjaringkan gol yang menakjubkan semasa perlawanan utama.

- Advertisement -

“Gegaran itu (konsert Taylor Swift) dua kali lebih kuat daripada jaringan gol, Kapten-Auerbach memberitahu CNN. “Ia benar-benar menggandakannya.”

Lumen Field, merupakan stadium pasukan Seattle Seahawks, Seattle Sounders Football Club (FC) dan konsert terbaru Swift mempunyai sejarah yang sama. Pada tahun 2013, peminat Seahawks memecahkan rekod bising.

Gegaran stadium sukan bukanlah sesuatu yang luar biasa semasa permainan yang menarik atau konsert terkenal. Satu konsert Garth Brooks di Baton Rouge, dilaporkan telah merekodkan seismograf yang tinggi pada tahun lepas.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img