spot_img
spot_img

Umur 60an – kekal aktif untuk kekal kualiti hidup

spot_img

LONDON, 5 Julai ― Sama ada menari, berkebun atau berjalan pantas selama 20 minit setiap hari, aktiviti fizikal boleh meningkatkan kualiti hidup mereka yang berusia lebih 60 tahun. Kajian baharu oleh sepasukan penyelidik British, yang menjelaskan bahawa hidup kekal aktif mempunyai kesan positif ke atas kesihatan fizikal dan mental, dan khususnya pada kesakitan dan mood.

Bukan rahsia lagi bahawa senaman adalah baik untuk kesihatan fizikal, tetapi kajian terbaru juga menunjukkan bahawa aktiviti fizikal dalam apa jua bentuk juga boleh baik untuk kesihatan mental.

Ini membawa sekumpulan penyelidik dari Universiti Cambridge untuk menyiasat potensi hubungan antara aktiviti fizikal yang sederhana dan kualiti hidup pada orang yang lebih tua. Mereka meneliti tahap aktiviti hampir 1,500 orang yang berumur 60 tahun ke atas menggunakan treadmill, dan kemudian melihat kualiti hidup peserta, dengan mengambil kira kesihatan dan kesejahteraan mereka. Follow up yang dilakukan enam tahun selepas itu untuk menentukan sama ada tahap aktiviti fizikal ini telah dikekalkan, dan sama ada kualiti hidup peserta telah berubah atau tidak.

- Advertisement -

Diterbitkan dalam jurnal Health and Quality of Life Outcomes, penyelidikan menunjukkan bahawa orang yang paling aktif secara fizikal – iaitu mereka yang melakukan senaman sederhana hingga cergas ― menikmati kualiti hidup yang lebih baik di kemudian hari. Dan ia tidak memerlukan banyak masa untuk meningkatkan kualiti hidup, kerana hanya satu jam tambahan aktiviti fizikal harian boleh meningkatkan kualiti hidup sebanyak 0.02 (0 dikaitkan dengan kualiti hidup yang paling teruk, 1 dengan yang terbaik).

Penurunan kematian awal akibat sakit

Kemudian, para penyelidik memerhatikan pula penurunan dalam aktiviti fizikal sederhana hingga cergas pada pemeriksaan yang dijalankan enam tahun selepas penilaian pertama. Lelaki dan wanita adalah kira-kira 24 minit kurang aktif setiap hari, dan kurang aktif lagi dari itu, purata tambahan 33 minit sehari untuk lelaki, dan 38 minit untuk wanita. Dan dalam kes ini, skor kualiti hidup menurun dengan lebih cepat, sebanyak 0.03 untuk setiap minit kurang aktiviti fizikal harian yang sederhana hingga cergas.

- Advertisement -

Tingkah laku yang tidak aktif juga dianggap memudaratkan kualiti hidup, dan dalam perkadaran yang agak ketara. Penyelidik melaporkan bahawa setiap minit tambahan tingkah laku pasif setiap hari membawa kepada penurunan 0.012 mata dalam skor kualiti hidup. Dan skor ini bukan tanpa kesan, kerana saintis menyatakan bahawa peningkatan 0.1 mata sepadan, sebagai contoh, dengan penurunan 6.9 peratus dalam risiko kematian pramatang dan penurunan 4.2 peratus dalam risiko kemasukan ke hospital.

Kurang TV, lebihkan acara aktif

“Terdapat beberapa cara penambahbaikan dalam tingkah laku fizikal kita mungkin membantu mengekalkan kualiti hidup yang lebih baik. Sebagai contoh, lebih banyak aktiviti fizikal akan mengurangkan kesakitan dalam keadaan biasa seperti osteoarthritis, dan kami tahu bahawa menjadi lebih aktif secara fizikal meningkatkan kekuatan otot yang membolehkan orang dewasa yang lebih tua untuk terus menjaga diri mereka sendiri. Begitu juga, kemurungan dan kebimbangan dikaitkan dengan kualiti hidup, dan boleh diperbaiki dengan menjadi lebih aktif dan kurang pasif,” simpul Dr Dharani Yerrakalva dari Universiti Cambridge, dipetik dalam siaran berita.

Walaupun ini bukan soal orang yang berumur 60-an dan lebih daripada melepaskan aktiviti yang lebih relaks seperti membaca atau menonton televisyen, ia adalah idea yang baik untuk menggantikan beberapa masa itu dengan aktiviti yang boleh meningkatkan kadar denyutan jantung. Sebagai contoh seperti berjalan pantas, berkebun, atau menari.

Laporan terbaru yang dibentangkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD) mengenai peningkatan gaya hidup tidak aktif dan tahap aktiviti yang tidak mencukupi di Kesatuan Eropah, menyatakan bahawa sekurang-kurangnya 150 minit intensiti sederhana senaman setiap minggu boleh menghalang 11.5 juta kes baharu penyakit tidak berjangkit menjelang 2050, termasuk kemurungan.

 

Sumber ― Studio ETX

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img